5 måder at bruge LinkedIn på – Kun 2 af dem er effektive

5 måder at bruge LinkedIn på – Kun 2 af dem er effektive


I Danmark har vi et af verdens højeste antal LinkedIn-brugere i forhold til vores indbyggertal.

Men det er vidt forskelligt, hvor aktivt og strategisk vi bruger LinkedIn.

Denne artikel giver dig forklaringen på, hvad forskellen er på den frustrerede LinkedIn-netværker og den succesfulde LinkedIn-netværker og svaret på, hvad de succesfulde gør anderledes.

Svaret får du via en gennemgang af 5 netværkstyper på LinkedIn – kun 2 af dem har typisk succes netværksmæssigt.

De fem netværkstyper er:

  • Den passive
  • Kiggeren
  • Den almindelige
  • Den strategiske
  • Den excellente


Lad os først kigge hurtigt på de 3 netværkstyper, der fejler på LinkedIn:

Den passive

Er du passiv har du oprettet en LinkedIn-profil (typisk da en kollega inviterede for et par år siden…), men bruger den slet ikke. Du foretager sig ikke noget. Bruger ingen tid på det og får heller intet udbytte. Du får ganske få profilvisninger og har ingen dialoger.

Next-step for dig, der er for passiv:

Brug lidt tid på at sætte din profil op og download LinkedIns app til din telefon, så det bliver meget nemmere for dig at tilgå LinkedIn, og du vil være lidt i gang.

Kiggeren

Er du kigger holder du jævnligt øje med, hvad der foregår på LinkedIn. Du ved hvem, der har set din profil, forholder dig til nye invitationer og følger lidt med i nyhedsstrømmen. Men du foretager dig ikke selv noget aktivt.

Du observerer kun, og har et meget begrænset udbytte af den tid, du bruger på det. Du er opdateret på, hvad dit netværk laver, men reagerer ikke på det og får derfor sjældent bragt den viden i spil og får heller ikke tilbudt nye muligheder.

Next-step for dig, der er Kigger

Overvej først dit formål – Hvorfor er du på LinkedIn? Hvad ønsker du at opnå? Læs evt. her for inspiration.

Prøv at dyppe tæerne ved at lave nogle simple kvalitetshandlinger. Det er grænseoverskridende i starten, men du vil hurtigt opleve, at du bliver taget godt imod:

  • Skriv en kommentar til et indlæg
  • Skriv et svar til en invitation fra en du gerne vil i dialog med
  • Send en invitation med en hilsen
  • Del et indlæg og skriv din egen tekst

 

Den almindelige netværker

Er du almindelig netværker er du aktiv, men har ikke en direkte strategi eller et klart formål med din indsats. Dine handlinger er ofte ”nemme”. Dvs. der bliver klikket ”like”, accepteret invitationer, sendt invitationer uden beskeder og sendt standard lykønskningsbeskeder.

Rigtig mange ligger i denne kategori og håber på, der sker noget, fordi de lægger en del tid i det. De gør noget og har ofte ganske mange forbindelser. Men uden et gennemtænkt formål, bliver det ofte nemme og ustrategiske aktiviteter, der bliver lavet.

Den almindelige netværker får løbende profilvisninger og udvider sit netværk, men det er præget af tilfældigheder.

Next-step for dig, der er almindelig netværker

Du ender med at blive frustreret, hvis du bruger tid, men ikke har en strategi. For der kommer ikke flere opgaver, relevant ny viden eller det nye job, du ønskede uden en plan.

Derfor skal du ligesom Kiggeren overveje dit formål og begynde at lave nogle kvalitetshandlinger og gå mere i dialog:

  • Skriv en kommentar til et indlæg
  • Send en besked
  • Send en invitation med en hilsen
  • Del et indlæg og skriv din egen tekst
  • Link til en artikel, video eller andet i et indlæg
  • Udgiv din egen viden i et indlæg


Lad os så kigge på de 2 netværkstyper, der virkelig oplever at få værdi af at være på LinkedIn:

Den strategiske netværker

I modsætning til den almindelige netværker går den strategiske netværker på LinkedIn mere målrettet og planlagt til værks. Du har gjort dig tanker om, hvad du ønsker at opnå med din indsats og tager løbende kvalitetshandlinger for at skabe mere værdi for dit netværk.

Du går i dialog, når relevante personer fx sender en anmodning eller besøger din profil, og du kommenterer, når du kan byde ind i en samtale. Derudover tager du proaktivt kontakt til relevante personer og starter dialoger op.

Den strategiske netværker lever efter pay-it-forward-tankegangen og holder fokus på at skabe værdi for andre (på den måde skal der nok komme et udbytte tilbage på et tidspunkt).

Resultatet er et meget tydeligt udbytte både forretningsmæssigt og personligt.

Bruger du LinkedIn strategisk til at pleje og udvikle dit netværk, og er du dagligt i dialog med relevante mennesker, så vil du opleve, at LinkedIn bygger bro til fysiske møder og nye forretninger/opgaver og du får ny viden, inspiration og stærkere relationer.

Next-step for dig, der er strategisk netværker

Du har allerede taget det vigtigste skridt: Du er blevet bevidst om din aktivitet og har fokus på at skabe dialog. Du kan sætte turbo på dit arbejde ved at gøre som den excellente netværker og begynde at skrive indlæg og på den måde kommunikere langt bredere og tiltrække endnu flere relevante mennesker for dig og din forretning.

Den excellente netværker

Er du excellent netværker, er du – som den strategiske netværker – meget bevidst om dit formål, og hvad du ønsker at opnå. Du har også fokus på kvalitetshandlinger.

Det, der gør dig excellent, er, at du samtidig er ekstremt synlig i dit netværk og ligger top-of-mind hos rigtig mange. Du deler nemlig gavmildt ud af din viden og personlighed i indlæg på LinkedIn.

Disse indlæg spreder sig langt ud over dit eget netværk, og betyder at der løbende kommer en strøm af profilbesøg og netværksanmodninger fra folk, der deler dine interesser. Den excellente netværker tiltrækker altså relevante mennesker og går i dialog.

Udbyttet er enormt i forhold til tidsforbruget. Du får dine budskaber ud til tusindvis hver uge, hvilket giver masser af opmærksomhed på din profil. Du oplever at have mange valgmuligheder for hvem det giver bedst mening at tage kontakt til, og folk ved, hvem du er, når du skriver.

Next-step for dig, der er excellent netværker

Fortsæt det gode arbejde. Og eksperimenter med teknikker for hvordan du får dine opslag endnu længere ud. Derudover skal du huske at de store resultater ikke kommer bag skærmen, så træn at bygge bro til at møde folk i den virkelig verden.

 

Hvor står du?

Overvej:

  • Hvilken typer passer bedst på dig?
  • Hvilke tiltag skal du tage for at rykke fremad?

 

.

Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er tilknyttet Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.