Den ultimative guide til en top professionel LinkedIn profil

Den ultimative guide til en top professionel LinkedIn profil

 

Du kender allerede værdien af netværk. Stærke relationer åbner døre.

Netværk kan være en vej til din nye kunde, dit nye job eller ny viden.

I dag er LinkedIn blevet et afgørende værktøj til at pleje og udvikle dit professionelle netværk. Hvad enten du søger nye kunder, nyt job eller gerne vil styrke dit netværk, så er det svært at komme uden om LinkedIn.

Det hele starter med at du har en god profil, og det er det, som denne guide handler om.

Vi kommer omkring:

  1. Hvorfor Linkedin?
  2. Inden du går i gang med at optimere
  3. Hvilket sprog skal du skrive på?
  4. Sådan udfylder du hver enkel sektion på din profil
  5. Søgeordsoptimering
  6. Din profilstyrke
  7. Vigtige indstillinger

 

Hvorfor LinkedIn?

Internettet og særligt de sociale medier spiller en voksende rolle for vores måde at kommunikere med vores netværk.

Det er i dag helt naturligt, at en del af den kommunikation, vi har med både venner, familie og professionelle relationer, foregår digitalt, og derfor er det afgørende, at du er strategisk i dit netværksarbejde online.

Når det handler om dit professionelle netværk er LinkedIn blevet markedsstandard og i rigtig mange brancher vil dine kunder og arbejdsgivere forvente, du er der.

 

En professionel digital tilstedeværelse

Både når du vil netværke og gøre dig søgbar på LinkedIn, er det essentielt at have en professionel profil, som fortæller, hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil.

Det handler om at have en profil, du kan bruge i dit professionelle liv, som kan sælge dig og dine kompetencer til og som kan gøre dig interessant i forhold til relevante kontakter, som du ønsker at netværke med.

 

Giv potentielle kunder et godt førstehåndsindtryk

Førstehåndsindtryk er afgørende – særligt i salgsarbejde. I dag er din LinkedIn profil en del af det førstehåndsindtryk. Din profil skal fortælle, hvilken værdi du kan skabe for din kunde, og troværdighed er nøgleordet.

Hvis du gerne vil have en guide, der går omkring de særlige ting, der gør sig gældende for dig, der arbejde med salg på LinkedIn, så se vores guide: 4 trin til en LinkedIn profil, der sælger. 

 

Bliv fundet af rekrutteringsfolk

LinkedIn er også et rigtig stærkt værktøj, hvis du er på udkig efter nyt job. Rekrutteringsfolk benytter LinkedIn til at søge kandidater. For dem er det et godt værktøj, fordi LinkedIn har et væld af kandidater, og fordi de her har mulighed for at få passive jobsøgende med i deres søgninger.

Din profil skal sættes op med de rigtige søgeord, for at du kan dukke op i søgningerne. Derudover skal den naturligvis sende de rigtige signaler og give den information, som virksomhederne er ude efter.

 

Om denne guide

I denne guide gennemgår vi de væsentlige felter på en LinkedIn profil og giver dig inputs til, hvordan du sætter din profil top professionelt op. Målet er at din profil bliver fundet af de relevante mennesker samt at den kommunikerer din værdi til disse mennesker.

 

Inden du går i gang med at optimere din profil

Når du laver en ændring på din profil, sender LinkedIn potentielt en opdatering ud til dine forbindelser om din ændring. Hvis du vil lave mange ændringer, kan du med fordel deaktivere denne udsendelse. Muligheden finder du nederst i de fleste redigeringsfelter. Du kan også slå udsendelsen fra i indstillinger. Når du er ved at være færdig, slår du indstillingen til igen, for at fremtidige ændringer sendes ud.

 

Hvilket sprog skal du skrive på? 

I Danmark er det meget forskelligt, om man skriver på dansk, engelsk eller begge dele.

Den bedste løsning for de fleste er at have en sprogvariant på begge sprog for at opnå maksimal synlighed i søgninger.

Hvis din profil er oprettet før 2013, er den engelske variant standard og kan ikke ændres. Du kan så tilføje en dansk variant.

 

Vær opmærksom på, at når du har flere profilvarianter, mister du kontrollen med, hvilken variant den besøgende lander på. Det afhænger nemlig af den enkeltes egne indstillinger. Mange danskere har LinkedIn indstillet på engelsk, hvilket betyder, at mange vil se din profil på engelsk, selvom du måske hellere vil vise den på dansk.

Det vejes dog op af, at de flere varianter giver dig en større synlighed.

Godt at vide om sprogvarianter:

  • Husk at opdatere alle varianter, når du laver profilændringer.
  • Du kan ikke fjerne den sprogvariant, som profilen i sin tid blev oprettet i. Men nye sprogvarianter, du tilføjer, kan altid fjernes igen.

 

Sådan udfylder du hver enkel sektion på din profil

Lad os komme i gang med at få sat din profil professionelt op 🙂

 

OVERSKRIFT (HEADLINE)

Din professionelle overskrift på LinkedIn skal ofte indeholde mere end blot din stillingsbetegnelse for at sælge dig selv og dine kompetencer bedst muligt.

 

Væk interesse med din overskrift

Når du formulerer din overskrift, så spørg dig selv: Ville jeg åbne min profil, hvis jeg kun kunne se navn og overskrift?

Prøv at se på nogle af dine kontakters profiler og vurdér, hvilke overskrifter, der vækker din interesse. Det kan give dig inspiration til, hvordan du kan gøre din egen overskrift mere spændende.

Din overskrift skal kunne stå alene. Din LinkedIn-overskrift bliver nemlig vist mange andre steder end på din profil, og derfor skal den være forståelig, selvom den står alene:

  • Når du optræder i et søgeresultat, er din overskrift den primære beskrivelse af dig. Det er den, der skal få søgeren til at klikke sig ind på din profil.
  • Når én i dit netværk får en ny kontakt, får du ikke bare hans navn, men også vedkommendes overskrift vist. Når du selv udbygger dit netværk på LinkedIn og får nye kontakter, bliver din overskrift eksponeret i dine nye kontakters netværk.

 

Herunder finder du 2 modeller, som du kan bruge til at bygge din overskrift op efter.

 

Nøgleordsmodellen

Suppler din titel med relevante nøgleord.

På den måde viser du din ekspertise, hvilket gør din profil mere interessant, og samtidig styrker du din position i LinkedIns søgeresultater, hvis nogen søger efter et af dine nøgleord. Begge dele vil give flere relevante besøg til din profil.

Eksempel:
Erhvervspsykolog hos Fiktivia | Talentudvikling – Ledelsesudvikling – Teambuilding 

Tænk i faglige kompetencer og fagområder som fx projektledelse, performance management eller økonomistyring frem for personlige egenskaber som kreativ, passioneret og udadvendt.

 

Værdimodellen

Suppler din titel med et værditilbud – altså hvordan du skaber værdi.

Eksempel:
Erhvervspsykolog hos Fiktivia – Øger trivslen og sænker sygefraværet i din organisation

 

PROFILBILLEDE

Dit profilbillede er en vigtig del af det førstehåndsindtryk, du giver, når andre ser din profil. Sørg for at dit foto er vellignende og velegnet til at præsentere dig i en professionel sammenhæng.

 

Hvad er et godt profilbillede?

  • Det skal være troværdigt
  • Billedet skal selvfølgelig vise dig fra din bedste side – og det skal ligne dig!
  • Hav øjenkontakt med kameraet
  • Brug et nærbillede, hvor man kan se begge dine øjne (husk at vi også skal kunne se dig, når billedet er småt – som fx i et søgeresultat)
  • Neutral baggrund
  • Smil 🙂

 

Tilpas foto til branche

Tænk over hvilken branche du henvender dig til. Din “målgruppe” spiller naturligvis ind på, hvordan dit billede skal se ud.

Tilpas tøjvalg, location og udtryk til branchen.

 

BAGGRUNDSBILLEDE

Du kan lægge et stort baggrundsbillede ind bag din profil for at ”sætte stemningen”. Kun din kreativitet sætter grænsen. Det kan fx bruges til at vise dig i en arbejdssituation.

Vær opmærksom på, at billedet vises forskelligt på forskellige enheder og skærmstørrelser, så det er umuligt at styre helt, hvilken del af billedet som er skjult bagved din profil.

 

RESUMÉ (SUMMARY)

Dit resumé er en præsentation af dig og dine kompetencer. Det er et fritekstfelt, hvilket giver god mulighed for at skabe en personlig kontakt til læseren. Her kan du præsentere dig selv med dine egne ord.

 

Det vigtigste først

Det kan være en god idé at starte din korte beskrivelse med en lille elevatortale: Hvem er du, hvad brænder du for, og hvad kan du? På den måde fanger du læseren med en lynhurtig beskrivelse af, hvad du har at byde på. Herefter er det vigtigt, at du bygger din korte beskrivelse op, så det vigtigste står først.

Sæt dig i læserens sted og overvej, hvilken information personen vil finde mest væsentlig. Den skal stå først. Hvis du skriver dine mest relevante kompetencer nederst i din korte beskrivelse, risikerer du, at læseren aldrig når frem til dem.

LinkedIn viser som udgangspunkt kun de første to linjer af dit resumé. Læseren skal klikke ”Se mere” for at se resten. Det gør det endnu mere vigtigt at de første linjer fanger.

 

Skab personlig kontakt

Præsentér dig selv på samme måde, som du ville gøre i det virkelige liv. Det vil sige: Omtal dig selv i første person (jeg…) og forsøg at skabe en personlig kontakt til læseren. Det kan let blive for tørt og uvedkommende.

En anden ting, som bør fremgå af din korte beskrivelse, er: Hvad får andre ud af at netværke (connecte) med dig? Det er ikke kun rekrutteringsfolk, som kommer forbi din LinkedIn-profil. Profilen skal også henvende sig til ligesindede professionelle (og evt. kunder), der gerne vil netværke med dig. Hvad kan du tilbyde dem?

 

Strukturér dit resumé

Stil dit resumé overskueligt op. Hvis du bare skriver derudaf, får du let en stor blok af tekst, som er umulig at skimme og tung at læse. Du kan for eksempel bruge blokbogstaver, linjeskift og specialtegn (fx ♦●○•◦■□▪▫►✓✔) til at skabe overblik og øge læsevenligheden.

Tak for lån af Resumé til Lisbeth Chawes og Stephanie Bäckström.

 

Du kan også finde inspiration til dit Resumé i vores artikel om hvordan du laver en god elevatortale.

 

Medieindhold

Under dit resumé, og hver af dine stillinger og uddannelser, kan du lægge medieindhold som billeder, video, præsentationer og andre dokumenter samt links til hjemmesider.

Brug det til at vise eksempler og give folk en bedre forståelse af, hvad du arbejder med. Når du viser det – i stedet for blot at beskrive – kommunikerer du stærkere, og din profil bliver mere visuelt appellerende.

Det kan være slides fra en præsentation, du har holdt, et foto fra en arbejdssituation, et link til firmaets hjemmeside eller en anbefaling fra en arbejdsgiver som pdf-fil. Vær kreativ og tænk: Hvordan kan jeg vise, hvad jeg laver?

Vær kreativ og tænk: Hvordan kan jeg vise, hvad jeg laver?

 

ERFARING (EXPERIENCE)

”Erfaring” skal i grove træk udfyldes som et almindeligt CV.

Start med at udfylde titel, arbejdsplads og tidsrum for hver af dine tidligere stillinger. Herefter skal de enkelte stillinger beskrives. Dine seneste ansættelser er de vigtigste. Du behøver ikke at skrive ret meget om en stilling, du havde for 15 år siden – med mindre den selvfølgelig er relevant for din nuværende situation.

Dine beskrivelser skal gerne redegøre for opgaver, ansvar og resultater.

Hvis du ikke kan eller vil redegøre for konkrete resultater, så spørg dig selv: Hvilken værdi tilførte jeg denne virksomhed?

En skabelon du kan bruge til beskrivelsen:

  • Start med 2 linjer om hvad virksomheden laver
  • Så 2 linjer om din rolle og overordnede ansvar
  • Og så en punktopstilling, der lister opgaver og arbejdsområder

 

Eksempel:

andre-de-zilva-stillingsbeskrivelse

 

UDDANNELSE (EDUCATION)

Under ”Uddannelse” lister du alle dine uddannelser. Beskriv uddannelsernes indhold og fokuser på, hvad du mener, den enkelte uddannelse har givet dig af kompetencer, som kan have værdi for en arbejdsgiver.

 

 

ANBEFALINGER (RECOMMENDATIONS)

LinkedIn-anbefalinger giver din profil troværdighed, da de – udover at anerkende dig og din indsats – er med til at verificere, at du rent faktisk har haft den givne stilling.

Det er ikke kun dine tidligere chefer, du skal spørge om anbefalinger. Dine tidligere og nuværende kollegaer er i høj grad også relevante. Det samme gælder for dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

Du skal selv bede andre om at anbefale dig via ”Anbefalinger”. Vælg én ad gangen. Det er vigtigt, at din henvendelse er målrettet og personlig.

 

Skriv en personlig besked til hver af de kollegaer, chefer og kontakter, du ønsker en anbefaling fra. Én ad gangen. Så har du en meget bedre chance for, at de vil bruge tid og kræfter på dig.

Vær ikke bange for at være konkret, når du spørger om en anbefaling. Det er meget lettere at besvare: “Har du tid og lyst til at skrive et par linjer om din oplevelse af mit bidrag til projekt X?” end at besvare: “Vil du ikke skrive en anbefaling af mig?”. Bonus er, at du indirekte får større indflydelse på, hvad der bliver sagt og kan dække forskellige vinkler.

Det er en god idé at starte med at anbefale andre, fordi det sender et positivt signal. Og husk, at du ikke får mere tilbage fra dit netværk, end du selv giver ud.

 

KOMPETENCER OG ANERKENDELSER (SKILLS & ENDORSEMENTS)

Du skal angive mindst fem kompetencer, for at LinkedIn betragter din profil som komplet.

LinkedIns egne tal fra 2016 viser, at brugere med fem eller flere kompetencer får 33 gange så mange henvendelser fra rekrutteringsfolk end brugere med få kompetencer.

Du kan tilføje op til 50 kompetencer. De 3 øverste vises uden, at man skal klikke og med billeder af nogle af dem, som har anerkendt dig for disse kompetencer. Det er vigtigt, at du får lagt dine spidskompetencer øverst. De listes som udgangspunkt efter, hvor mange anerkendelser, du har fået, men du kan selv trække dem rundt og dermed ændre rækkefølgen.

Slet generiske skills som Danish og Microsoft Word, med mindre det er vigtige søgeord for dig.

Anerkendelser er små “minianbefalinger”, som dine forbindelser kan give dig med ét klik. Tanken er, at dine forbindelser skal kunne sige god for, at du har en kompetence inden for fx Change Management.

Ofte bliver anerkendelser givet uden den store omtanke, hvilket har devalueret deres værdi betragteligt. Af samme grund skal du ikke ligge søvnløs om natten over at have få anerkendelser. Dog spiller de ind på, hvordan LinkedIn tolker din profil i forhold til søgninger, så helt ligegyldige er de ikke.

Giv selv anerkendelser ud fra, hvad du mener, du kan stå inde for.

Anerkendelser kan også bruges til “at prikke til” personer, man gerne vil i kontakt med, eller som gerne må lægge mærke til dig. Det kunne fx være en tidligere kollega, der sidder i en virksomhed, man er interesseret i.

 

OFFENTLIG PROFIL (PUBLIC PROFILE)

Din offentlige profil på LinkedIn er den, alle kan se, også selvom de ikke er logget ind på LinkedIn.

Du kan selv ændre URL’en – eller adressen – til din offentlige profil – og det er en god idé at gøre det.

Den nye URL er kortere og pænere, hvilket gør den mere egnet til brug i for eksempel en e-mail-signatur, et CV eller på et visitkort.

Eksempel: Når du først opretter din profil, kan URLen være ret kryptisk og ulogisk.

Den kan fx hedde: http://www.linkedin.com/pub/jens-christensen/1/162/c44.

Denne URL kan ændres til eksempelvis: http://dk.linkedin.com/in/jens-christensen.

 

Søgeordsoptimering

Søgeordsoptimering har til formål at gøre din LinkedIn-profil mere synlig, når folk søger på LinkedIn. Det er særligt vigtigt, hvis du er på udkig efter nyt job.

I de fleste brancher vil kunder ikke søge aktivt på LinkedIn efter ydelser og produkter – de vil typisk bruge Google.

Headhuntere bruger derimod LinkedIn meget aktivt som søgeværktøj.

 

Søgeordsoptimering består af 3 trin:

  1. Find de rigtige søgeord
  2. Brug disse søgeord på din LinkedIn-profil
  3. Mål effekten

 

1. Find de rigtige søgeord

Først og fremmest: Vær forsigtig med at gætte. Du tror måske, du ved, hvilke ord rekrutteringsfolk og andre bruger for at finde kandidater med din profil, men hvis du tager fejl, dukker du ikke op i søgninger. Start derfor med at lave lidt research.

Du kan begynde med at kigge på jobopslag for stillinger af den type, du er på jagt efter. Se blandt andet efter, om de relevante stillingsopslag benytter samme stillingsbetegnelse, som du gør.

Der kan være stor brancheforskel på, om der søges på titler eller på kompetencer. Det er derfor en god idé at sammenligne mange jobopslag for at finde nøgleord, der går igen. De ord, der bliver brugt i stillingsopslag, bliver med stor sandsynlighed også brugt, når rekrutteringsfolkene søger på LinkedIn.

Tænk i faglige kompetencer og fagområder som fx projektledelse, performance management eller økonomistyring frem for personlige egenskaber som kreativ, passioneret og udadvendt.

Overvej også at kontakte en HR-medarbejder i din branche, for at høre hvordan LinkedIn bliver brugt.

 

2. Brug søgeordene

Når du har researchet dig frem til nogle relevante søgeord, som bliver brugt i branchen, er det tid til at få dem med i din profil, så du kan dukke op i søgninger.

Sørg for at placere de vigtigste søgeord i din overskrift. Du kan sagtens skrive flere søgeord ind i overskriften.

Her er et par eksempler på søgeordsrige overskrifter:

  • Kommunikationskonsulent hos Virksomhed – fokus på PR, Presse og Public affairs
  • Projektleder | CRM | Marketing automation | CMS | E-mailmarketing

Husk, at din overskrift også skal være indbydende. Den skal vække interesse hos både mennesker og søgemaskiner.

Både nuværende og tidligere titler vægter højt i LinkedIns søgefunktion.

Nogle jobs kan have flere forskellige titler, som reelt dækker over det samme indhold. Og titlerne udvikler sig over tid.

Eksempel: En Kundekonsulent kan eksempelvis også kaldes Account Manager eller kunderådgiver. 

Beskriv dine tidligere stillinger med en titel, som er tidssvarende og fortæller, hvad sådan en som dig bliver kaldt i dag – men du må selvfølgelig ikke lyve på din profil.

Dit resumé er et fritekstfelt, hvor du kan anvende de søgeord, som du ønsker. Brug gerne de vigtigste søgeord flere gange, men husk at teksterne bliver læst af mange forskellige mennesker, og at de skal give mening og være interessevækkende for andre end rekrutteringsfolk.

 

3. Mål effekten

Øverst på din profil kan du se ”Dit dashboard”. Her kan du se hvor mange profilvisninger du har haft og også hvor mange visninger du har haft i søgninger.

De tal skal gerne vokse, når du får dine relevante søgeord i anvendelse. Men husk lidt tålmodighed.

Du kan ikke måle effekten af din søgeordsoptimering ved selv at søge og se, hvor du ligger. LinkedIns søgefunktion er yderst personaliseret, hvilket betyder, at det du ser, når du selv søger, vil være helt forskelligt fra det, andre ser.

Den almindelige søgefunktion tager udgangspunkt i dit eget netværk og lister i høj grad folk efter, hvor tæt din forbindelse til dem er. Du ser altså et helt andet søgeresultat, når du søger, end når en anden søger på det samme.

 

Din profilstyrke

Efterhånden som du opdaterer din profil, stiger din profilstyrke. Din profilstyrke er vigtig, fordi det øger din synlighed i søgninger og gør det nemmere for folk at finde dig.

Du starter som BEGYNDER og ender som STJERNE.

Når du har nået niveauet STJERNE, er din profil komplet. Det betyder ikke, at du nødvendigvis er færdig (profilen kan altid gøres skarpere), men din tekniske profilstyrke kan ikke blive højere.

Sæt billede på og udfyld Erfaring, Resumé, Uddannelse, Beliggenhed, Branche og Kompetencer for at blive Stjerne. Det kræver også, at du har mindst 50 forbindelser.

LinkedIn vil guide dig til hvad du mangler for at gøre din profil komplet. På mobilappen viser den, hvad der kræves for at blive STJERNE:

 

 

Vigtige indstillinger

Nu er du næste klar til at gå i gang! Du får dog lige nogle tips omkring de vigtigste indstillinger også.

Du kan skrue på mange ting omkring din tilstedeværelse på LinkedIn, så det kan godt betale sig at gå dine indstillinger igennem og sætte mulighederne, som du gerne vil have dem.

Du kommer til dine indstillinger ved at klikke på “Dig” i øverste højre hjørne og vælge “Indstillinger og privatliv”.

Der er mange ting, du kan indstille, men her får du lige et overblik over de mest nyttige.

Konto 

Her kan du bl.a. indstille, hvilket sprog du ønsker at se LinkedIn på, og tilføje en ekstra mailadresse. Det er også her, du kan vælge at lukke din konto hos LinkedIn igen, hvis du fortryder.

Det er en rigtig god idé at have to mailadresser knyttet til din profil. Hvis du i dag bruger din arbejdsmail og skifter job og senere glemmer din kode, så kan du ikke få tilsendt en ny, fordi du ikke længere har adgang til den mailadresse. Gør det nu – inden du har brug for det!

 

Privatliv

Her kan du bl.a. indstille, om folk skal kunne se, hvem du er forbundet til og om folk skal kunne se, når du besøger deres profil.

  

Kommunikation

Under “Kommunikation” kan du bl.a. indstille, hvilke mails du modtager fra LinkedIn, og hvor ofte du ønsker dem.

 

Slet din konto på LinkedIn

Fortryder du helt at have oprettet dig på LinkedIn, så kan du altid slippe ud af det igen. Det kan også være, du er kommet til at oprette to profiler og gerne vil slette den ene.

Du sletter din konto under Indstillinger > Konto > Lukning af din LinkedIn-konto.

luk-linkedin-konto

 

Så er det nu!

Det er tid til at finde yndlingskoppen frem, fylde den med din foretrukne varme drik og gå i gang med optimeringsarbejdet. Du ved alt hvad du skal vide. Nu skal du bare handle på det.

God fornøjelse!

Tags:
Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er tilknyttet Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.