SKAB KONTAKT PÅ LINKEDIN

Opfang interessesignaler på LinkedIn og skab kontakt til mulige kunder

Opfang interessesignaler på LinkedIn og skab kontakt til mulige kunder

 

Når du er på shoppetur med din bedre halvdel, er jeg overbevist om, at ekspedienterne har let ved at identificere, hvem der udviser købssignaler, og hvem der absolut ikke gør…

Er du i stand til det samme på LinkedIn?

 

I dette indlæg får du nogle tips til, hvordan du kan indstille din radar, så du opfanger relevante interessesignaler – og ikke mindst: Hvordan du reagerer på dem.

Interessesignaler er afgørende, hvis du gerne vil skabe salg på LinkedIn, for det er din bedste mulighed for at komme tættere på en dialog, et møde og en ny kunde.

 

Se LinkedIn som en konference

Hvis du tager på konference for at skabe nye kontakter, så er det heller ikke nok at købe billetten og møde op. Du skal ud og snakke med folk. Det samme gør sig gældende på LinkedIn. Opsøg dialogen!

Læs i øvrigt her, hvordan du bliver en bedre netværker til næste event.

Her kommer interessesignalerne ind i billedet, for hvem er egentlig interesseret i at tale med dig?

En sikker vej til fiasko (og sure forbindelser) er pushy beskeder og sælgende reklameopdateringer. Læs i stedet her: hvordan du skriver gode statusopdateringer på LinkedIn.

Du skal være tillidsvækkende, når du tager kontakt.

 

Hvad er interessesignaler?

Interessesignaler er små handlinger, som folk foretager, og som kan indikere, at de har en interesse i din virksomhed, og det du sælger.

Ved at spotte dem, kan du komme kunden i møde og starte en dialog uden at virke pushy.

I den fysiske verden kunne det være, at nogen prøver et par sko i din butik. Eller bare at de beder om dit visitkort efter en god samtale.

Online er det andre ting, du skal kigge efter. Og jeg har et bud på, hvor du kan starte.

 

Her er 3 interessesignaler, du kan begynde at reagere på på LinkedIn:

  1. Profilbesøg
  2. Reaktion på din statusopdatering
  3. Indkommende invitation

 

Disse 3 bør du lægge mærke til, for de er oplagte muligheder for at starte dialoger op.

Det er med at holde tungen lige i munden, for hvordan du tager kontakt til folk er helt afgørende. Du kan hurtigt komme til at virke som en desperat gymnasiedreng i baren på Crazy Daisy…

Din grundlæggende indstilling bør være, at formålet er at skabe nye relationer – ikke at skabe nye salg. Salget kommer naturligt hen ad vejen, hvis du løbende skaber nye relationer, og det er ”meant to be”.

 

1. Profilbesøg

Hold øje med, hvem der besøger din profil, og kig på folks titler, og hvilke virksomheder de kommer fra. Ud fra disse oplysninger kan du sortere lidt i, hvem du tager kontakt til. Både for at spare din egen tid, men i lige så høj grad for ikke at forstyrre folk unødigt. Hold det til de relevante.

Når en relevant person, du gerne vil i kontakt med har kigget på din profil, så kig tilbage på vedkommendes profil, og send vedkommende en invitation, med en personlig besked.

Du må ikke begynde at sælge noget! Heller ikke prøve at få et møde. Hold det kort. Det eneste formål er at få en accept og en intention om at udbygge relationen på sigt.

Eksempel:

Hej Birgitte.

Tusind tak fordi du kiggede forbi min profil.

Lad mig endelig høre, hvis jeg på nogen måde kan hjælpe dig.

Hav en dejlig dag!

De bedste hilsner

Morten

 

Vil 100% acceptere? Nej.

Er der enkelte, som vil synes, du er lidt for frisk? Måske.

Men hvis din intention er god (og din profil er opsat professionelt og troværdigt), så vil langt de fleste acceptere og være glad for din invitation. Enkelte vil endda svare tilbage, og så har vi dialogen.

 

2. Reaktion på din statusopdatering

Du har delt en god statusopdatering, og nu kan du se, at en relevant person fra din målgruppe har skrevet en kommentar eller givet opdateringen et like. Det er i sig selv fedt, fordi vedkommende dermed spreder din opdatering videre ud til dit eget netværk, men måske er der mere at hente for dig.

Hvis det ikke er en person, du kender på forhånd, har vedkommende ikke klikket like for at hjælpe dig, men fordi vedkommende faktisk er interesseret i indholdet af din opdatering. Det er selvfølgelig også et interessesignal, så hop ind på personens profil og klik Connect.

Eksempel:

Hej Kenneth.

Tak for dit ”like” på min statusopdatering om, hvordan byggebranchen kan sænke deres CO2-udledning. 

Din profil ser interessant ud, og jeg vil gerne dele viden og netværk med andre, der er interesserede i bæredygtigt byggeri.

Håber det ok, jeg connecter?

De bedste hilsner

Morten

 

3. Indkommende invitation

Dette er det mest oversete interessesignal overhovedet. Eller det vil sige: Vi ser det jo alle sammen, men vi er godt nok ikke mange, der reagerer, når vi modtager en invitation. Hvis det ser interessant ud, klikker vi acceptér, og så sker der meget sjældent noget som helst.

Igen: Du behøver ikke svare alle, men dem, du gerne vil i dialog med, skal have et svar. Ellers sker der intet.

De indkommende invitationer er super spændende, fordi her har du fat i den lange ende. Det er dem, som er kommet til dig.

Du kan enten svare på invitationen, inden du accepterer eller acceptere med det samme og bagefter sende en alm. besked.

Eksempel:

Hej Pernille. 

Tusind tak for din invitation.

Jeg rådgiver virksomheder i byggebranchen om, hvordan de bygger miljørigtigt.

Din profil ser interessant ud, så jeg vil meget gerne connecte.

Sig til hvis jeg kan hjælpe dig med noget.

De bedste hilsner

Morten

 

Det tekniske

Det er ikke altid, du får lov til at skrive en personlig besked, når du connecter.

Hvis du forsøger dig gennem mobilappen eller gennem ’Kender du?’, sender du bare en standardinvitation afsted, og den er der ikke meget dialog i.

 

 

”Tricket” er derfor at gå helt ind på folks profiler, når du vil connecte.

 

Fra mobilappen skal du op i højre hjørne og finde de tre prikker.

 

Hvornår kommer mødet og salget?

Mødet kommer ikke i første hug. Nu har du fået startet en dialog og er begyndt at bygge en relation. Udbyg denne relation over tid med personlige beskeder og ikke mindst ved at dele viden i statusopdateringer. I den proces bygger du tillid.

Læs også Susie Lynges guide med konkrete initiativer du kan tage for at pleje og udvikle dine relationer.

Den tillid kan sagtens føre til at personen selv tager kontakt til dig. Det kan også være, du må være lidt mere proaktiv.

Hvis du over en række måneder får god respons fra personen på de ting, du deler, så kan du bede om mødet (giv evt. konkrete forslag til tidspunkter).

Hej Thomas.

Jeg har nogle idéer til, hvordan vi kan forbedre X i din forretning.

Hvornår vil det passe, at jeg kommer forbi til en kop kaffe og deler mine tanker med dig? 

De bedste hilsner

Morten

 

Tålmodighed skaber tillid, og er det, som hæver dig over pistolsælgerne.

 

Gør det personligt

Du kan nemt tage mine skabeloner og bruge direkte, men det vil helt klart fungere mere effektivt for dig at skrive unikke beskeder hver gang, som er målrettet netop den person, du vil i dialog med.

Skabelonerne skal ses som inspiration. Find din egen stil og tilpas dine tekster.

De sociale medier er ikke en smart salgsgenvej – det virker kun, hvis du gider relationerne.

 

God fornøjelse!

 

Tags:
Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er tilknyttet Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.