grunde til at bruge LinkedIn

Sådan spinder du guld på LinkedIn

Sådan spinder du guld på LinkedIn


LinkedIn er værdifuldt, uanset om du søger mere salg, nyt job, faglig viden eller hjælp til et specifikt problem.

Alligevel får jeg ofte spørgsmålet: Hvad får jeg ud af at bruge tid på LinkedIn?

I denne artikel får du 25 eksempler på, hvad du helt konkret kan få ud af at bruge LinkedIn. De er fordelt under overskrifterne:

  • at få ny viden
  • at vise, hvad du kan
  • at skabe mere salg
  • værdien for virksomheder
  • at styrke dit netværk og få hjælp



25 eksempler på hvordan du kan spinde guld på LinkedIn

Når du har fokus på at få ny viden:

1. Hold dig opdateret på kunder og kontakter
Det er ikke bare tidsfordriv at kigge igennem din nyhedsstrøm på LinkedIn. Du får nemlig værdifuld viden om dine kontakter.

Jeg hørte fra en kursist forleden: ”Det er guld værd, at når jeg kommer til møde i min fysiske netværksgruppe, så er jeg allerede godt opdateret på, hvad der er sket i de andres arbejdsliv. Det gør det lettere at spørge ind, og vi kommer hurtigere ind til kernen i samtalen.”

2. Få ny faglig viden
Det bliver delt masser af nyttig viden, tips, artikler og meget mere på LinkedIn. Følg de mennesker, som deler gavmildt ud af det, som interesserer dig. Hvis du synes nogen støjer, kan du let “affølge” dem. Du kan med fordel også følge relevante virksomheder og hashtags.

3. Få fingeren på pulsen
Når du følger med i, hvad dit netværk og andre skriver og mener om faglige emner og problemstillinger, får du føling med, hvad der rør sig. Det giver dig en uvurderlig strategisk fordel i forhold til jeres næste tiltag, idé, produktlancering eller andet.

4. Få detaljeret indblik i organisationer
Ved at søge blandt medarbejdere i en given organisation, kan du finde frem til, hvem der fx er CFO, hvem der arbejder med R&D og hvem der sidder i HR-afdelingen i Midtjylland. Det er guld værd, hvis du gerne vil søge job i virksomheden eller skabe kontakt til den rigtige beslutningstager i forhold til et potentielt samarbejde.

5. Se hvem du kender, som kan hjælpe dig
Hver gang du besøger en profil, du gerne vil i kontakt med, fortæller LinkedIn dig, hvem du kender, som er forbundet med personen. Det er værdifuld viden, fordi du så kan tage fat i personen, du kender, og få hjælp til, hvordan du skaber kontakt.

Når du gerne vil vise, hvad du kan

6. Dit netværk husker dig, hvis du er gavmild med din viden
Brug indlæg til at dele brugbar viden med dit netværk, så bliver de mindet om, hvad du ved noget om, og du fremstår både klog og gavmild 🙂

Læs evt. mere om hvordan du skriver goder indlæg her: Sådan skriver du gode LinkedIn statusopdateringer

7. Hele verden kan se hvad du kan
Opsæt din profil, så den tydeligt kommunikerer, hvad du interesserer dig for og har erfaring med. Det er her rekrutteringsfolk kigger, hvis du er interesseret i nyt job, men det er også guld værd for din eksisterende arbejdsgiver at vise omverdenen, hvor dygtig du (og dine kollegaer) er. Det tiltrækker nemlig både kunder og dygtige medarbejdere (employer branding).

Læs evt. vores LinkedIn profilguide her: Den ultimative guide til en top professionel LinkedIn profil

8. Bliv ”thought leader”
En thought leader er en person som er en efterspurgt autoritet på sit felt. Ud over at være ekspert er han/hun kendt for sine visionære og innovative tanker og idéer om, hvor feltet er på vej hen. I dag behøver du ikke længe have udgivet flere bøger og være ekspert på TV for at blive thought leader. Det kræver selvfølgelig, at du har noget at have det i, men så kan du også ved at bruge LinkedIn-indlæg strategisk og vedholdende blive anerkendt for din viden og idéer.

Når du har fokus på at skabe mere salg:

9. Hold dig top-of-mind hos eksisterende kunder og kontakter
Læg indlæg ud med brugbar viden, så du minder dine kontakter om, at du findes, og hvad du ved noget om. Du kan også gøre det med små beskeder, hvor du sender en hilsen eller et link. Når du er top-of-mind hos dine kontakter, stiger sandsynligheden for, at de husker dig, og at de handler med dig (igen).

10. Få flere anbefalinger
Når dine eksisterende kunder har dig top-of-mind stiger sandsynligheden også markant for, at du bliver anbefalet af dine kunder til deres netværk. Det giver newbizz.

11. Øg kendskabet til dig og din forretning
Udgiv indlæg, som dit netværk vil synes godt om, dele og kommentere. Så får du synlighed i deres netværk og øger dermed din kendskabsgrad. Er dine indlæg gode, vil du få nye forbindelser, da folk i 2. led vil blive sultne på mere og invitere/følge dig.

12. Få kaffemøder med eksisterende kontakter
LinkedIn giver dig overblik over dine forbindelser. Rul igennem din liste af forbindelser eller søg blandt dine forbindelser (på fx navn, titel, branche eller nøgleord) for at finde relevante at kontakte. Send dem så en hilsen og spørg til en kop kaffe. Det er super effektivt, og virker særligt godt gennem LinkedIn, da beskederne bliver ”chatagtige” og derfor lette og uformelle.

13. Få kaffemøder med nye potentielle kunder
Når folk besøger din profil, sender dig invitationer eller reagerer på dine indlæg, er det et interessesignal og en anledning til at tage kontakt. (læs evt. mere om at tage kontakt i dette blogindlæg). Hvis dialogen er god, så spørg til kaffe.

14. Forbered dig bedre til møder
Inden et møde, så besøg personens LinkedIn-profil. Her kan du lære utrolig meget om vedkommendes baggrund. Fx fælles kontakter, uddannelsesbaggrund og jobhistorik. Det giver dig et bedre mulighed for at tilpasse din forberedelse til netop denne person, og måske finder du noget, I har til fælles.

15. Hold kontakt efter et møde
Efter et møde eller efter du fik en god snak med en til et arrangement, så sørg for at connecte. At connecte er en ”mini-godkendelse” af dig som person, og du betyder at personen nu følger dig og får dine indlæg. Altså er din mulighed for at ligge top-of-mind hos personen fremadrettet markant forøget. Husk at skrive en personlig hilsen sammen med din invitation.

16. Øget kundeloyalitet
Vi handler med dem, vi kender, kan lide og har tillid til. Ved at være top-of-mind og have fokus på at pleje dit netværk af kunder og kontakter, vil dine kunde opleve at blive set og få værdi fra dig løbende. Og så bliver de ved med at være kunder.

Når du har fokus på værdien for virksomheder

17. Øget salg
Når dine rådgivere/konsulenter/sælgere er trænet i relationssalg på LinkedIn (social selling) og der i dagligdagen bliver sat fokus på metoden, så kan det mærkes på salget. Både i form af nye kunder og en tættere relation (og mere salg til) eksisterende kunder. Rul lidt op for at se mere om hvordan.

18. Få stor og relevant spredning af dine jobopslag
Ved at dele dine jobopslag som indlæg fra både virksomhedsside og relevante personprofiler, får din jobmulighed gratis eksponering i dit netværk. Tænk over at gøre dit opslag vedkommende, og giv det lidt kant, så det ikke falder i ét med de hundrede andre, der også skriver ”Brænder du for X? Så…”

19. Gør dine medarbejdere til aktive ambassadører
Employee Advocacy (som det så fint hedder) kræver først og fremmest, at folk er stolte af deres arbejdsplads, og er så glade for det, de arbejder med, at de gerne lægger tid i at fortælle andre om det. Ved at give dem træning og støtte kan de fleste blive rigtig gode til at dele indlæg om deres arbejde, deres virksomhed og deres faglige interesser. Det er guld værd for virksomheden, da ambassadøren hele tiden har brandet med og på den måde tiltrækker både kunder og dygtige medarbejdere.

Mærsk case

Læs her hvad Mærsk lærte af deres imponerende 6 måneder pilotprojekt, hvor de aktiverede 700 ambassadører.

Udvalgte tal: Ambassadørerne 10-doblede deres antal af delinger og fik 6x så mange visninger gennem projektet. Når ambassadørene fik det rigtige indhold nåede de ind i mellem længere ud end Mærsks virksomhedsside med over 600.000 følgere.

ISS case

Og læs her hvordan ISS kom i gang med deres Employee Advocacy program med 50 udvalgte ambassadører

Udvalgte tal da projektet havde kørt et år: 1.790.000 visninger, 24.320 reaktioner og 21.160 klik.

Klik her og læs meget mere om hvad employee advocacy er, og hvordan du kommer i gang.

20. 58% større sandsynlighed for at tiltrække toptalent
LinkedIn har med sine ca. 600 mio. brugere ret meget data på, hvordan professionelle skifter job. Dvs. hvor vi skifter fra og til og hvilke arbejdspladser og medarbejdere, der er mest eftertragtede. Deres data viser at virksomheder, som er aktive på sociale medier har 58% større sandsynlighed for at tiltrække toptalent i forhold til mere passive virksomheder. (Kilde: LinkedIn)

Når du har fokus på at styrke dit netværk og få hjælp

21. Skab nye relationer
LinkedIn er et godt sted at møde mennesker. Du kan starte med dem, der har vist interessesignaler ved at besøge din profil, sende dig en invitation eller reagere på dit indlæg. Skriv til dem og start en dialog. Ved at holde fokus på at hjælpe dem (og ikke selv bede om noget) sætter du ind på netværkskontoen og udvikler dit netværk.

22. Hold liv i dine eksisterende relationer
Mange er så ivrige efter at skabe nye relationer, at de glemmer at pleje de ”gamle”. LinkedIn er super effektivt til at pleje dit netværk. Kommenter, når du ser indlæg fra mennesker, du gerne vil holde liv i og rul jævnligt igennem din liste af forbindelser eller søg blandt dine forbindelser (på fx navn, titel, branche eller nøgleord) for at finde relevante at skrive en kort hilsen til.

Læs evt. mere om at holde liv i relationer på LinkedIn her: 5 handlinger som løfter værdien af en LinkedIn-forbindelse.

23. Få hjælp
I indlæg kan du spørge hele netværket om hjælp. I Netværks Akademiet skulle vi for et par år siden bruge 500 æsker til julegaver. Ved at spørge på LinkedIn fik vi hjælp til at finde en leverandør og vi endte med at spare 75.000 kr.! En vigtig pointe er, at netværket typisk er mere klar til at hjælpe, hvis du løbende ”sætter ind på kontoen”, ved at dele og hjælpe, hvor du kan.

24. Løs dine arbejdsopgaver hurtigere og bedre
Ved at holde dig opdateret, få ny viden, styrke dine netværk og spørge om hjælp kan du komme i mål med dine arbejdsopgaver hurtigere og bedre, end du ville kunne alene. Det er poweren og værdien i netværk. Sammen er vi stærkere.

25. Personlig og faglig udvikling
Nogle af tiltagene herover kan virke grænseoverskridende og kræver mod for at komme i gang med. Men netop fordi tiltagene udfordrer din komfortzone er de også med til at udvikle dig, og du vil opleve at det bliver nemmere og nemmere og at du efterhånden vil få energi af det og synes det er sjovt. Det svære er at komme i gang.

Tænk LinkedIn ind i din networking og oplev synergien

LinkedIn skal ikke ses som en lukket silo. Det er et netværksværktøj og hænger naturligt sammen med det, du ellers gør for at pleje og udvikle dit netværk. Brug det fx før, under og efter et netværksarrangement og husk at kombinere det med andre netværkstiltag.

Få inspiration til flere netværkstiltag: Den ultimative guide til pleje og udvikling af relationer og netværk

Find dit formål og lav en plan

Brug listen som inspiration til, hvad der er vigtigt for dig, og det du gerne vil opnå. Brug den som hjælp til hvilke indsatser, der er de rigtige for dig at fokusere på.

Spørg dig selv:

  • Hvad vil jeg gerne opnå med min LinkedIn aktivitet?
  • Hvor mange tiltag vil jeg lave for at opnå det?
    • Dagligt?
    • Ugentligt?
    • Månedligt?


Herefter er opgaven at holde planen. Og det er ikke nemt, for det kræver måske en vaneændring og vedholdenhed. Men som med så meget andet, så kommer resultaterne ved at blive ved.

Mere guld?

Får du noget ud af at bruge LinkedIn, som ikke står på listen? Skriv en kommentar, så bliver vi alle klogere på de mange fordele ved at udnytte LinkedIn 🙂




.

Udskriv indlægget eller gem som PDF
Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0
Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er partner i Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.

1Kommentar
  • Morten Vium
    Sussie Nonved
    h, Svar

    Hej Morten,
    Læst og nørdet lidt nu ifht admin-rollen for virksomhed på LinkedIn. – Kan det virkelig passe, at man ikke på virksomhedens vegne kan like og kommentere som virksomheden? Der har flere steder været skrevet omkring problematikken den anden vej rundt, at man som privatperson ikke kan; – men jeg har udfordringen den anden vej rundt! ??

Send en kommentar