6 pushy LinkedIn-taktikker, som skræmmer kunderne væk

6 pushy LinkedIn-taktikker, som skræmmer kunderne væk

 

LinkedIn er en gave til dig, der gerne vil styrke dit netværk og sælge mere.

Du kan også skræmme kunderne væk, hvis du ikke tænker dig om.

Her får du en liste med kortsigtede og pushy taktikker, som jeg jævnligt støder på – ikke kun fra sælgere.

Under hver taktik, kan du se:

  • Et eksempel på taktikken i brug
  • Hvad din kunde tænker
  • Hvad du skal gøre i stedet

 

Taktik 1: Send en tom invitation og vær for krævende bagefter

Du har sendt en invitation til en på LinkedIn, som accepterer, hvorefter du sender en lang besked, der præsenterer dig selv og ligger op til dialog. Problemet: Modtageren bliver træt.

Eksempel:

Det tænker din kunde: ”Det her kommer til at kræve for meget energi af mig… Din besked er pakket ind i de rigtige ord om netværk og værdi, men virker overhovedet ikke målrettet til mig, og jeg har ikke tid til at skrive frem og tilbage med tilfældige folk på LinkedIn. Hvis du ikke gider bruge 2 minutter på at skrive en personlig besked til mig, så gider jeg heller ikke bruge 5 minutter på at skrive et personligt svar til dig.”

Det skal du gøre i stedet: Kom til sagen og stil konkrete spørgsmål, som er skrevet unikt til den person, du gerne vil i dialog med. Hvis du får svar, kan du starte en dialog (uden at proppe dit produkt ind). Ellers må du pænt vente og holde øje med, om der kommer interessesignaler eller muligheder for kommentere på hans opslag. Med andre ord: Vær tålmodig og skab en relation.

 

Taktik 2: Lav statusopdateringer, der taler om dit produkt

Du laver en opdatering på LinkedIn for at fortælle om din produktlancering, gå-hjem-møde eller noget andet. Problemet: Du taler kun om dig selv på LinkedIn uden at lytte eller give værdi – det medfører, at din modtager ikke gider lytte.

Eksempel:

Det tænker din kunde (ubevidst mens han scroller forbi din opdatering uden at læse den): ”Jeg er ikke på LinkedIn for at købe noget, jeg er her for at blive klogere og pleje mit netværk”.

Det skal du gøre i stedet: Skriv statusopdateringer, der giver noget viden, der ligger rundt om dit produkt, og som folk kan bruge til noget uden at skulle have tegnebogen op ad lommen. Det bygger tillid som fører til salg.

 

Taktik 3: Send en tom invitation og følg op med en standardiseret salgsbesked

Du har sendt en invitation til en på LinkedIn, som accepterer, hvorefter du sender en lang besked, der pitcher dit produkt. Problemet: Modtageren føler sig solgt til.

Eksempel:

Det tænker din kunde: ”Ok, du er slet ikke interesseret i en relation, du sender bare beskeder ud til Gud og hvermand på LinkedIn for prøve at sælge noget.”

Det skal du gøre i stedet: Send en invitation med en personlig besked om, hvorfor hans profil ser interessant ud. Hvis du får svar, kan du starte en dialog (uden at proppe dit produkt ind). Ellers må du pænt vente og holde øje med, om der kommer interessesignaler eller muligheder for kommentere på hans opslag. Med andre ord: Vær tålmodig og skab en relation.

 

Taktik 4: Indsæt din ydelse som en del af dit navn eller dine kontaktoplysninger i din overskrift

Du har optimeret din profil til at skabe salg. Problemet: Modtageren opfatter dig som (desperat) pistolsælger.

 

Eksempel (fiktivt):

Karsten Jensen – Ekspert i at multibooste dit salg

Salgstroldmand hos BredeFælge ApS – Kontakt: 1234 5678

 

Det tænker din kunde: ”Du gør tydeligvis alt, hvad du kan for at for at optimere din profil mod et hurtigt salg. Du bruger LinkedIn som en ren salgskanal, og har kun fokus på dine egne mål.”

Det skal du gøre i stedet: Skriv kun dit navn i navnefeltet og brug overskriften til at fortælle hvilken værdi du kommer med.

 

Taktik 5: Smid en reklame midt i en andens kommentartråd

Du kommenterer på et opslag for at skabe opmærksomhed om dit eget produkt. Problemet: Modtageren opfatter dig som ubehøvlet.

Eksempel:

Det tænker din kunde: ”Nu havde vi lige en god snak, og så kommer du og prøver at dreje samtalen for at få lidt opmærksomhed. Hvor er det dårlig stil!”

Det skal du gøre i stedet: Bidrag konstruktivt til samtalen uden at tænke salg. Hvis du siger noget klogt om dit fagområde, kan det jo være folk klikker ind på din profil.

 

Taktik 6: Giv den gas med InMails og gerne sponsorerede masseudsendelser

Du sender en dyr kampagne ud til din målgruppe. Problemet: Modtageren gider ikke åbne det (og det er på kant med markedsføringsloven).

Eksempel:

Det tænker din kunde (ubevidst mens han ignorer din besked): ”Sponsored/InMail = Reklame. Jeg er ikke på LinkedIn for at købe noget, jeg er her for at blive klogere og pleje mit netværk”.

Det skal du gøre i stedet: Hold øje med interessesignaler, og ræk ud til folk, der har udvist interesse frem for at skyde med spredehagl.

 

Next-steps

Der er masser af potentiale i at bruge LinkedIn til at øge dit salg i kombination med relationssalg.

  1. Start med at opdatere din profil, så den taler til kunderne (uden at blive pushy). Du kan evt. downloade vores profilguide.
  2. Begynd herefter at skrive statusopdateringer og reagere på interessesignaler.
  3. Afslut med en portion tålmodighed og se resultaterne komme.
  4. Følg din udvikling, ved at holde øje med dit LinkedIn SSI.

 

Rigtig god fornøjelse!

Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn414Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er partner i Netværks Akademiet. Han er underviser og har 6 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.

1Kommentar
  • Liselotte Persson
    20:38h, 03 november Svar

    Tak for et meget velskrevet indlæg og du har bare ramt plet.

Send en kommentar