9 tools, der gør salg og marketing på LinkedIn nemmere og mere effektivt

9 tools, der gør salg og marketing på LinkedIn nemmere og mere effektivt

 

Arbejder du med salg og/eller marketing på LinkedIn? Så gætter jeg på, at du gerne vil have størst mulige resultater så nemt som muligt 🙂 .

Desværre er der ikke et lille værktøj, som kan trylle en middelmådig strategi god eller en dårlig eksekvering fantastisk… MEN, der er værktøjer, som kan gøre dit liv nemmere, hvis du i forvejen er dygtig.

Her har jeg samlet 9 tools, jeg bruger til daglig. Der er helt sikkert nogle du kender, men der er helt sikkert også nogle du ikke har hørt om før.

 

1. Profile views (Google Chrome Extension) – Gratis

Denne feature eksisterer desværre ikke længere.

En af de mest eftertragtede features ved et LinkedIn premium abonnement er muligheden for at se hvem, der har set ens profil (og ikke bare de seneste 5, men 90 dage tilbage). Jeg har for nyligt opdaget Profile Views, som gratis giver mulighed for at se alle, der har besøgt din profil.

 

2. Buffer – Gratis

Buffer giver mulighed for at planlægge statusopdateringer, så de automatisk udgives i fremtiden. Det virker både fra din personlige profil og fra din virksomhedsside. Overblik og planlægning giver dig typisk en mere konsistent kommunikation og øger dermed din markedsførings effektivitet.

Buffer kan også ”snakke sammen med” de fleste andre sociale medier, så du får tingene samlet.

Find en guide til buffer her.

 

3. Canva – Gratis

Det online designprogram Canva er super nemt at bruge! Du kan kombinere tekst og billeder, importere dine egne billeder, og der ligger også en masse gratis materiale til rådighed.

Det er muligt at kreere alle mulige former for posts til både online og offline brug, og du kan downloade i forskellige fil-formater.

 

4. SSI (Social Selling Index) – Gratis

SSI er et tal LinkedIn giver dig, som du kan bruge til at evaluere på din egen salgsindsats på LinkedIn. De giver dig en score fra 0-25 på 4 parametre og ud fra dem et samlet tal fra 0-100.

Tallet fortæller dig ikke, hvor god du er til at sælge på LinkedIn, men det siger noget om, hvor aktiv du er og et faldende SSI er dermed et tegn på, at du er ved at falde af på den 🙂

Jeg har set salgsafdelinger øge deres gennemsnitlige SSI med op til 40% 14 dage efter et kursus og sammen med det øgede SSI fulgte sjovt nok også nye møder og dialoger med potentielle kunder.

For salgslederen er SSI et godt tal at holde øje med, når du skal evaluere dit teams indsats.

Aflæs dit SSI tal her.

 

5. Sales Navigator – 450 kr/måned

Sales Navigator er et af LinkedIns premium abonnementer. Det giver sælgeren en række fordele og smarte funktioner på LinkedIn. Bl.a. en bedre søgefunktion m.m.

For mig er den største fordel, at man kan markere enkeltpersoner som leads, og så kan man få et ”rent” feed, hvor man kun ser opdateringer fra disse leads (og ikke alle de andre forbindelser man har). Det giver bedre overblik og gør det lettere at reagere på potentielle kunders opdateringer og på den måde skabe en relation.

Du kan få en gratis prøve periode på en måned, så du kan teste om det er noget for dig.

 

6. Google Analytics – Gratis

Google Analytics er et must for alle, der arbejder med marketing i dag. Det fortæller dig bl.a. hvor de besøgende på dit website kommer fra og hvordan de bruger dit site.

I forhold til LinkedIn er det oplagt at sammenligne LinkedIn som trafikkilde med andre trafikkilder (fx dit nyhedsbrev, Google og Facebook).

Kig ikke kun på hvor mange besøg du får (kvantitet), men også på hvordan disse besøg performer (kvalitet). Klikker de fx hen på din kontaktside? Downloader de et produktark? Udfylder de en Ring-mig-op-formular? Tilmelder de sig nyhedsbrevet?

 

7. MailChimp / Campaign Monitor / Drip

Nu vi taler om nyhedsbreve: Du bør arbejde på at samle mailadresser fra potentielle kunder. Emailen er (stadig) et afgørende vigtigt marketingredskab. MailChimp, Campaign Monitor og Drip er alle tre programmer til email marketing, som gør dig i stand til at samle leads, segmentere, lave lækkert udseende emails osv.

Noget af det, LinkedIn kan, er at sende besøgende til dit website, og her bør du have et system til at få en krog i disse besøgende, så du kan påvirke dem over tid – specielt hvis du sælger noget, som folk ikke træffer beslutning om at købe på 10 minutter.

 

8. Telefonen

Telefonen er det mest old school på denne liste, men let’s face it: Det virker at ringe til kunden (hvis man ved, hvem der er interesseret). Spild ikke din tid på at ringe til gud og hver mand, men lad i stedet interessesignaler på LinkedIn bestemme, hvem du ringer til.

 

9. LinkedIn beskeder

Ligesom telefonen er LinkedIns beskedsystem en simpel og effektiv måde at komme i kontakt med folk på. Mange gange ender mailen i en privat indbakke og er dermed adskilt fra den bundløse arbejdsindbakke.

Du skal absolut ikke sende salgsmails til dine forbindelser (det giver dig bare en enkeltbillet ud af personens netværk), men prøv forsigtigt at sende en relevant artikel i ny og næ for at styrke relationen og få gang i en 1-1 dialog.

 

Flere tools?

Ligger du inde med et fedt tool, vi andre bør kende til? Vær en Giver og del det med os andre 🙂 .

 

God fornøjelse!

Morten Vium

 

Tags:
Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er tilknyttet Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.