Sådan får du tid til at netværke

Sådan får du tid til at netværke

Vil du gerne have mere tid til at netværke?

Jeg hører tit, at én af de største barrierer, som holder os tilbage fra at netværke er, at folk ikke har tid til det.

Men det kan være nyttigt at vende tingene lidt på hovedet, hvis du gerne vil finde mere tid til at netværke.

Du kan stille dig selv spørgsmålet:
Er et stærkt netværk overhovedet VIGTIGT for mig?

Måske er svaret et ”JA” i dit hoved…

Og så undrer du dig netop over, hvorfor du gang på gang fanger dig selv i ikke at få gjort noget ved det i virkeligheden…

 

Så hvorfor er det så svært at finde tiden til at netværke…?

Fordi langt de fleste af os tænker og handler ud fra, at mange andre opgaver HASTER meget mere end det at netværke.

Man kan sige dit mentale opgavekort i dagligdagen er fyldt med hasteopgaver og derfor får du skubbet det med at netværke igen og igen.

Undersøgelser viser, at vi faktisk i gennemsnit bruger mere end 40% af vores tid i løbet af en dag på ting, som vi oplever haster. Det gør naturligt, at mange oplever at have rigtig travlt.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at aktiviteterne er vigtige, for vores personlige succes på den lange bane eller for vores virksomheds overordnede mål.

Det betyder bare, at det er aktiviteter, der har en form for deadline og derfor føler vi de haster.

Det kan være møder vi har fået sagt ja til på et bestemt tidspunkt eller f.eks. mails vi skal besvare inden dagen er slut, telefoner der ringer eller nogen der afbryder os for hjælp eller et svar på noget.

Noget af det er selvfølgelig både vigtigt og haster, men det viser sig faktisk, at en større del slet ikke er vigtigt for, at mange når deres mål eller for deres virksomhed opnår succes, men bare er noget de oplever som haster.

Det viser sig at i vores dagligdag bliver det ofte en kamp mellem ”haster” og ”vigtigt”, hvor ”haster” som regel vinder slaget. Og når vi bruger tid på ting, der haster, men som ikke er direkte vigtige for os, så flytter vi os ikke mod vores overordnede mål.

Og vi får i hvert fald slet ikke tid til det, der er vigtigt for os. Som eksempelvis at netværke.

Networking bliver nemlig aldrig en haster-aktivitet. Det vil altid være noget, der er vigtigt for, at du og din virksomhed, når de overordnede mål på den lange bane.

Det betyder, du proaktivt skal prioritere tiden til det, og der vil så være noget andet, du så skal vælge fra.

Du kan bruge modellen her til at prioritere dine aktiviteter og din tid ud fra:

Modellen er udviklet af Dwight D. Eisenhower og særligt kendt fra Stephen Coveys bog 7 gode vaner

 

Sådan skaber du tid til at netværke

Tænk, hvad der vil ske med dine resultater, hvis du begynder at flytte bare små 5% af den tid, du oplever at bruge på ting i ”haster/ikke vigtigt” feltet og over til ”vigtigt/haster ikke” feltet.

For at skabe mere tid kræver det altså, at du:

  1. Først og fremmest erkender, det er vigtigt for dig
  2. Beslutter dig for at ville bruge tid på at netværke
  3. Prioriterer din tid mellem haster og vigtigt

 

Vi ved, det kan være svært at prioritere, men det er den eneste måde at finde tid i en travl hverdag. Vi ved også, at det er de små indsatser, der rykker på den lange bane, og vi ved at strategisk networking virker 🙂

Rigtig god fornøjelse!

 

 

Udskriv indlægget eller gem som PDF
Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0
Susie Lynge
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er direktør og netværksekspert i Netværks Akademiet. Hun er underviser og erhvervscoach og har trænet over 15.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking.

4 Kommentarer
  • Susie Lynge
    LEIF BENT CHRISTENSEN
    h, Svar

    Der tales meget om “stress” og mange har lyst til at være kreative og få gode ideer, men hver gang er det et tidsspørgsmål. Og der er her den store udfordring er (desværre)

  • Den ultimative guide til bedre videndeling - Netværks Akademiet
    h, Svar

    […] Læs også: Sådan får du tid til at netværke […]

  • Susie Lynge
    michael
    h, Svar

    Hej,

    Haster og Vigtigt
    Hvad gør man hvis vigtig og haster fylder mere end ens hverdag kan bære. Vil du så sige at noget haster mindre end andet? Hvis man antager at det tager 100% af ens tid. så syntes jeg at det bliver svært for så kommer du ikke over i det felt som hedder vigtigt men haster ikke . Og så når du ikke at netværke/videndeling og dermed få pudset redskaberne til for at være mere effektiv. Hvad vil du gøre I sådan en situation?

    • Susie Lynge
      Susie
      h, Svar

      Hej Michael
      Tak for din kommentar. Det er en udfordring jeg hører om ofte og bestemt noget, der kan være svært at håndtere. Networking bliver aldrig en haster-aktivitet og skal derfor altid prioriteres i forhold til andre opgaver. Hvis man reelt har for mange opgaver og alle haster, så er det en helt anden problemstilling og så vil man ikke kunne finde tiden til at netværke, før der er fundet en løsning på mængden af ens arbejdsopgaver. Jeg har sendt dig en PB som uddyber lidt mere. de aller bedste hilsner Susie

Send en kommentar