Netværk som Rikke Frost, da hun vandt ”Danmarks næste klassiker”

Foto © Le Klint

 

Netværk som Rikke Frost, da hun vandt ”Danmarks næste klassiker”

 

Jeg har haft en spændende samtale om netværk og videndeling med Rikke Frost, som er vinder af DR-programmet ”Danmarks næste klassiker”.

Læs med og hør bl.a. hvordan netværket løftede Rikke, og hvad du kan lære af hendes måde at gribe det an på.

 

Først og fremmest: Rikke fortjener så meget ros og anerkendelse!

Hun er topdygtig og har før også vundet en række anerkendte designpriser.

Efter DRs programserie kan ingen være i tvivl om, at hun er en designer i en helt særlig liga. Hun viste hele Danmarks befolkning gennem alle programmets udfordringer, at hun både er nytænkende, forstår at arbejde ud fra en meget stramt styret brief, og at hendes designs er af et helt særligt format.

Klart værdig til at få titlen ”Danmarks næste klassiker”. Så sejt gået!

Rikke fortalte mig, hvordan programmet har været en ret vild oplevelse for hende. Fyldt med læring og udvikling – både fagligt og personligt, men faktisk også netværksmæssigt.

Hun fremhævede, at hendes netværk af samarbejdspartnere på kort tid, mens programmet har kørt, er blevet meget større, og at forholdet til udvalgte samarbejdspartnere er blevet styrket betydeligt.

Og så har hun opdaget hvor meget vigtig viden, der ligger lige i hendes baghave:

”Der er virkelig så mange dygtige leverandører og håndværkere her i Aarhus, som jeg pludselig har fået øje på og kontakt til, og som gør at helt nye muligheder åbner sig. Det er så fedt!”

 

Det er ret interessant at høre, hvordan Rikke har oplevet at hendes netværk af forskellige samarbejdspartnere har haft en så afgørende rolle i, at hun lykkedes med at vinde både første pladsen, børnemøblet og sofakategorien samt at stå på podiet til flere af de andre designs.

”Mit netværk har gjort en kæmpe forskel! De har delt deres specialistviden, givet gode råd, støttet mig, kommet med ideer til løsninger.

Deres viden, kontakter og hjælp har været en uvurderlig hjælp i processen. Det har været fantastisk at opleve netværkets power og mærke, at hvis du selv åbner munden og siger: ’Jeg har brug for hjælp til det her og det her’, så vil folk hellere end gerne hjælpe.”

 

Det skyldes selvfølgelig dels at Rikke er omgivet af gode og meget dygtige folk, men i høj grad også hendes egen måde at netværke på.

 

Her er 3 ting, du kan lære af Rikkes måde at netværke på:

 

1. Kortlæg hvem har du i dit netværk

Rikke startede alle opgaverne med at lave en overordnet kortlægning af hendes netværk.

Det vil sige, hun satte sig med et stykke papir og spurgte sig selv:

  • Hvem tænker jeg, er de aller dygtigste i dette felt?
  • Hvem af dem, kender jeg allerede, som kan hjælpe mig med at lykkes med denne udfordring?
  • Hvem kender jeg ikke endnu, men som jeg gerne vil have kontakt til?
  • Hvad tror jeg, de helt konkret kan hjælpe med?

 

2. Vær modig – spørg direkte om hjælp

Rikke kunne meget hurtigt se, at hvis ikke hun skruede markant op for sit personlige mod og rakte ud til netværket, så ville hun ikke kunne lykkes med opgaven under den hårde deadline. Så hun tog meget direkte kontakt til folk og var helt tydelig i, hvad hun havde brug for hjælp til.

Responsen har været virkelig positiv, og Rikke har oplevet, at folk virkelig gerne vil hjælpe.

 

3. Vær åben og nysgerrig i processen

Lige fra begyndelsen af samarbejdet gjorde Rikke sig umage med at stille spørgsmål og være åben og nysgerrig. Hun stillede bevidst åbne spørgsmål til hendes samarbejdspartnere om deres opgaver og udfordringer og måde at drive forretning på.

Hun havde et klart ønske om, at det ikke kun skulle handle om hende, og at hun fik en stol eller en lampe færdig, men at de også lærte hinanden bedre at kende, og hun fik mere viden om deres kompetencer, og hvordan de driver deres forretning. 

”Jeg har simpelthen fået meget bedre fornemmelse af mit netværks styrker og særlige ekspertise, og for hvad vi kan bruge hinanden til i andre opgaver og for, men også hvordan jeg også kan hjælpe dem med noget”

 

Ud over en tydelig positionering i den danske designbranche, er Rikkes lampe allerede sat i produktion hos Le klint. Hun har fået flere konkrete opringninger fra andre producenter, der gerne vil sætte hendes møbler i produktion. Så jeg fornemmer klart på hende, at det forretningsmæssigt har været både tiden og det hårde arbejde værd.

Men hun har også oplevet det hele som en spændende personlig udviklingsrejse:

”Jeg var selvfølgelig bange for at sige ja til at medvirke til at starte med. Jeg har ikke været på TV før, og vidste ikke, hvordan det ville føles at blive filmet. Jeg var også ærligt nervøs for der helt uventet kunne ske det, at man under TV presset ville være helt tom for ideer, eller at jeg på en eller anden måde ville fejle, der hver tirsdag aften klokken 20.45 midt i hele Danmarks aftenkaffe.

Men i stedet skete der heldigvis det, at jeg har fået rykket positivt ved min selvopfattelse og er blevet meget klogere på, hvad det er der er mine unikke styrker. Jeg er blevet overrasket over, hvor meget man alligevel kan nå på 3 uger ved at arbejde meget målrettet sammen med gode og velvillige samarbejdspartnere. Og så har jeg haft det sjovt sammen med de andre deltagere, som jeg helt sikkert kommer til at værdsætte højt i mit netværk fremover”.

 

Rikke er et virkelig et lysende talent på Danmarks designhimmel, og det var super inspirerende at tale med hende. 

Jeg har allerede skrevet mig op til at købe hendes smukke lampe fra Le Klint, som skal hænge over vores spisebord. 

Tjek Rikkes hjemmeside her for flere af hendes flotte designs, og hvis du ikke har set DR programmerne ”Danmarks næste klassiker”, så se dem her.

Håber du kan bruge Rikkes tips som inspiration til dit eget netværksarbejde 🙂

 

 

Udskriv indlægget eller gem som PDF
Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0
Susie Lynge
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er direktør og netværksekspert i Netværks Akademiet. Hun er underviser og erhvervscoach og har trænet over 15.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking.

1Kommentar

Send en kommentar