hemmeligheden-bag-staerkere-relationer

Hemmeligheden bag stærkere relationer og en sjovere hverdag

Hemmeligheden bag stærkere relationer og en sjovere hverdag


Hvordan vi forholder os til andre – påvirker nærmest ALT i vores liv.

Det er ofte alle de små ting, der gør forskellen.

F.eks. måden du kommer ud ad døren hjemmefra på…

Hvordan møderne går på jobbet, eller hvordan stemningen er, når du henter ungerne…

Når kommunikationen og stemningen er god, så er man bare fyldt af positiv energi. Men når det modsatte er tilfældet, så dræner det os for energi og oplevelsen af relationerne og kommunikationen er en helt anden.

Forbindelsen til andre mennesker har en meget afgørende betydning for det, der sker i vores liv, og for de resultater vi skaber både sammen og hver for sig.

Hvis du vil arbejde med at opbygge et stærkt netværk, så er det vigtigt, du er opmærksom på, hvor stor indflydelse du selv har på alle disse små interaktioner i løbet af dagen.

Når du tager styring over dét, vil du opleve, at du tager din networking til nye højder.

En virkelig kraftfuld måde at arbejde med at skabe stærke forbindelser til andre mennesker på er ved, bevidst at give andre mennesker følelsen af, at du rent faktisk ser dem, og de er vigtige.

Det gør du bl.a. ved, at du viser dem oprigtig opmærksomhed. At du viser dem, at du lytter til dem og er 100% nærværende i mødet med dem.

Det lyder enkelt og banalt, men er desværre rigtig svært for mange i en travl hverdag.

Inden for coaching kaldes det at skabe ”rapport”.  Rapport kan forklares med, at du stiller ind på det andet menneske. Du ser dem og ser det, der betyder noget for dem. Og du tilslutter dig, at alle mennesker er unikke, og du ønsker at møde dem med respekt, åbenhed og nysgerrighed.

Masser af studier har vist, at hvis mennesker anerkendes af andre, trives de bedre, de arbejder bedre og kommunikere bedre.

Du kan anerkende og vise, at du ”ser” et andet menneske på mange forskellige måder.

Her er blot et par eksempler:

  • Ved at vise oprigtig interesse og stille spørgsmål ind til det, de siger
  • Ved at lytte aktivt og vise, du er nærværende og tilstede i dialogen
  • Ved at følge op på ting, du ved har betydet noget for dem, og spørge konkret ind til, hvordan det er gået
  • Ved at sige ja til invitationer eller huske mærkedage
  • Ved at give en lille gave
  • Ved at give komplimenter. Fx hvis de er blevet klippet, har fået nye briller eller har en flot trøje på


I USA, hvor jeg bor lige nu, er der mange, der er virkelig gode til at anerkende andre mennesker meget spontant. Også dem, som de ikke kender.

De gør det ved, at de også til fremmede siger: ”Jeg er vild med dine sko!” eller ”Hvor er dine shorts smukke!”

Det kan også være i en dialog, hvor de viser umiddelbar begejstring , når man fortæller om et projekt, man arbejder på ved, de stiller nysgerrige spørgsmål eller udbryder ”Great for you!” og smiler anerkendende.

Forskning viser faktisk, at et smil udløser stærke signaler i kroppen hos både modtager og afsender og påvirker relationen positivt mellem dem, endda inden man har starten en rigtig samtale. (Kilde: Emma Serlin, The Connection Book. Læs den, hvis du vil arbejde med at skabe stærkere relationer. Bogen får vores varmeste anbefalinger)

Vil du arbejde med at skabe dig et stærkere netværk, så husk i løbet af dagen:

  • Gå ind i relationer med en positiv attitude – vær ikke forudindtaget og dømmende
  • Stil mange åbne hv-spørgsmål – vær god til at folde samtalen ud
  • Vis respekt for forskellighed – gode relationer handler ikke om, at I skal være ens
  • Brug dit kropssprog aktivt – smil, se andre i øjnene, giv et fast håndtryk, nik anerkendende, brug lyttelyde som ”hmmm, jahhh, nåhhh” eller andet, der indikerer, du lytter aktivt
  • Hold fokus på at være tilstede i nuet – drop at tjekke din mobil
  • Beslut dig for, at du vil opleves opmærksom og interesseret



“The word ‘attention’ comes from Latin ‘attendere’, meaning to reach toward. This is a perfect definition of focus on others, which is the foundation of empaty and an ability to build social relationships – the second and third pillars of emotional intelligens (the first is self-awareness)”

(Kilde: Harvard Business Review, Emotional intelligens – Empathy)




Udskriv indlægget eller gem som PDF
Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
24
Susie Lynge
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er direktør og netværksekspert i Netværks Akademiet. Hun er underviser og erhvervscoach og har trænet over 15.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking.

3 Kommentarer
  • Susie Lynge
    Jakob Øjvind Nielsen
    h, Svar

    Først tak for et godt indlæg. Nu har du skrevet indlægget med ting “du” skal gøre, hvilket selvfølgelig giver rigtig mening. Jeg savner nogle eksempler på, når det modsatte er tilfældet, for at kunne se eller indse, at den måde jeg kommunikerer på er uhensigtigsmæssig. Det er måske en smule firkantet, men jeg kunne godt tænke mig at kunne sige til mig selv,
    1) Hvad skal jeg gøre mere af, 2) Hvad skal jeg gøre mindre af.

    • Susie Lynge
      Susie Lynge
      h, Svar

      Mange tak for din kommentar, Jakob 🙂
      Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår, hvad du mener, når du skriver: “Jeg savner nogle eksempler på, når det modsatte er tilfældet”.
      Er det en liste med klassiske “fejl”, som kan stå i vejen for gode interaktioner?

  • Susie Lynge
    LEIF BENT CHRISTENSEN
    h, Svar

    Godt indlæg som er helt rigtigt, men mange er så “pressede” i hverdagen så det nære forsvinder helt og man farer af sted og når ikke at være nærværende. Dette fænomen gælder inden for næsten alt, på nær hvis vi mødes en søndag for at samle affald for Danmarks Naturfredningsforening

Send en kommentar