07 okt Sådan laver du en effektiv rebranding-kampagne til 0 kr.
Sådan laver du en effektiv rebranding-kampagne til 0 kr.
I gamle dage betalte virksomheder mange penge for at komme ud til deres målgruppe med firmanyheder som fx et navneskift.
Kan du fx huske dengang Orange blev til Telia i 2005?
Den kampagne satte sig i vores hoveder, men den har også kostet knaster!
I august annoncerede jeg et nyt navn til min virksomhed og lige siden har alle møder med eksisterende og potentielle kunder startet med: Tillykke med flytningen/udvidelsen/det nye navn.
Med andre ord: Nyheden kom ud. Og det kostede 0 kr.
Læs videre, hvis du vil vide, hvad jeg gjorde (helt konkret).
Kampagnens formål og målgruppe
Kampagnen havde primært til formål at gøre nuværende relationer opmærksomme på at min virksomhed skiftede navn og flyttede til København.
Sekundært ville det ikke gøre noget, hvis potentielle kunder uden for min kontaktflade blev opmærksomme på min virksomhed, og hvad jeg tilbyder.
Forberedelse af kampagne
Jeg forberedte en række elementer i det skjulte, inden jeg blæste kampagnen i gang:
LinkedIn Virksomhedsside
Min Virksomhedsside på LinkedIn fik nyt navn, ny grafik, ny beskrivelse og ny URL (https://www.linkedin.com/company/viummedia)
Facebook Side
Jeg oprettede en Facebook Side. Den er ikke blandt mine primære kanaler, men den er god at have og giver mig mulighed for at ramme et andet publikum end på LinkedIn. Derudover er den vigtig I forhold til annoncering på Facebook.
Facebook Profil
2 dage inden kampagnestart ”skiftede jeg job” på Facebook, så mine nærmeste relationer blev gjort opmærksom på, at der var ved at ske noget.
LinkedIn Profil
2 dage inden kampagnestart rettede jeg min LinkedIn profil til under radaren (dvs. med netværksopdateringer slået fra). Der blev opdateret summary, tilføjet udgivelser + en række smårettelser. De store ting: headline, foto og nuværende stilling ventede jeg med at ændret, men skrev teksterne i et word-dokument.
Blog
Jeg skrev et blogindlæg om, hvorfor jeg valgte at skifte navn. Jeg skrev det som en LinkedIn Post og gemte det som kladde.
Her er en vigtig takeaway:
Jeg skrev ikke bare, at jeg skiftede navn – jeg skrev hvorfor jeg skiftede navn. Det er vigtig detalje, fordi læseren skal have noget ud af det. Du skal åbne op og give noget. Dine tanker, overvejelser el.lign. Kort sagt alt det, du er bange for at dele 🙂 Det er lige præcis de ting, der virker. Jo mere åben jo bedre.
Jeg forberedte en email, som skulle sendes ud dagen efter og link til blogindlægget.
Kampagneforløb
Aftenen inden kampagnestart
Jeg udsendte dette Tweet:
Skriver på blogindlæg om en vigtig forretningsbeslutning, jeg har truffet. Kommer i morgen. #teaser
— Morten Vium (@MortenVium) August 16, 2015
Og jeg ændrede headline, foto og nuværende stilling på min LinkedIn profil:
Kampagnestart:
Udgav blogindlæg på LinkedIn Pulse:
Tweetede først dette:
Har lavet ret store ændringer på min LinkedIn profil i dag. Se hvis du er nysgerrig 🙂 https://t.co/rCTVKLG73u
— Morten Vium (@MortenVium) August 16, 2015
Og så dette:
Fra Morten Vium til ViumMedia – Derfor skifter jeg navn https://t.co/ua3az46322
— Morten Vium (@MortenVium) August 17, 2015
Sendte en statusopdatering ud på LinkedIn fra ViumMedias Side (som jeg likede fra min personlige profil)
Sendte en statusopdatering ud på Facebook fra ViumMedias Side (som jeg delte fra min personlige profil)
(Se her, hvis du gerne vil lave mere effektive statusopdateringer)
Endeligt sendte jeg en email til min liste af ca. 5.000 abonnenter. Den skulle primært sende folk til blogindlægget. Emailen fik emnelinjen: “Jeg skifter navn”. Den fik 52% af listen til at åbne. Klart min højeste åbningsrate i år.
Resultater
- 1.600+ besøg til blogindlægget (142 likes og 38 kommentarer)
- 400+ visninger af min LinkedIn-profil over de første 10 dage efter kampagnestart
- 197 likes og 16 kommentarer til min nye stilling på LinkedIn
- Åbningsrate på 52% på emailen.
- Et hav af positive mails
- Vigtigst af alt: Skiftet blev omtalt af kunder og potentielle kunder til møder = jeg kunne mærke effekten ude i virkeligheden
Resultater opnået fra min lille virksomhed. Og prisen var 0 kr.
Det har selvfølgelig kostet tid. Jeg har brugt 2-3 hele arbejdsdage på at forberede kampagnen og sætte den i søen. Hvis man ikke har samme erfaring med digital markedsføring, tager det selvfølgelig længere tid, og man har måske brug for at hente kompetencer ind udefra.
Men overvej lige, hvor stort potentialet er i din virksomhed, hvis den er bare lidt større end min. Dine medarbejderes netværk er en utrolig stærk kommunikationskanal, og den rammer netop dine vigtigste interessenter.
Hvad jeg ville have gjort, hvis min virksomhed havde været større
Hvis min virksomhed havde været større, havde jeg opfordret mine medarbejdere til at tage del i at udbrede budskabet.
Jeg ville stadig som leder have udgivet et blogindlæg om overvejelserne fra min personlige profil. Det skal ikke komme fra et logo!
Jeg ville have sikre mig, at alle i virksomheden kendte til kampagnen og opfordret dem til at holde deres LinkedIn-profiler opdateret.
Endeligt ville jeg have brugt lidt penge på annoncering. Ikke mange. Men super målrettede annoncer til de mest relevante. Jeg ville have sponsoreret en statusopdatering på LinkedIn, som deler mit blogindlæg og målrette den specifikt mod folk med bl.a. de jobtitler, som matcher beslutningstagere i min målgruppe.
Derudover ville jeg køre Facebook-annoncer rettet helt specifikt imod folk på min mailliste, eller som har besøgt mit nye og gamle website inden for de seneste måneder.
Kan du bruge denne konkrete case? Lad mig gerne høre hvordan du tænker, du kan bruge mine erfaringer i din egen organisation. Læg en kommentar herunder!
Du må selvfølgelig også meget gerne dele casen her i dit netværk og følge ViumMedia rundt omkring på de nye (og knapt så nye) kanaler 🙂