Videndeling behøver ikke være et stort projekt

Videndeling behøver ikke være et stort projekt


Er du en af dem, der venter på, at nogen gør noget ved videndelingen hos jer?

Her er en række udsagn, vi har hørt rigtig mange gange i forskellige former, når vi taler videndeling:

”Det må da være en ledelsesopgave, det kan ikke være vores ansvar.”

”Det virker så uoverskueligt og komplekst, det der med videndeling… ”

”Det føles som spild af tid, at mødes med kollegaer og høre om deres opgaver, når nu vi ikke direkte skal samarbejde om noget.”

”Jeg orker det ikke. Vi er ved at drukne i opgaver i vores team og jeg kan slet ikke se, hvordan vi skulle finde tiden til at deltage i den slags initiativer på tværs.”

Mange oplever ikke at kunne finde hverken tiden eller overskuddet til at dele viden og særligt ikke, hvis de oplever, at det ikke giver mening for dem.

Og ja videndeling er en kompleks størrelse, og det bliver ikke bedre, når det gøres til et voldsomt stort projekt…

Men videndeling er virkelig vigtigt! Og det behøver ikke have 7 projektledere.

Faktisk viser forskningen, at videndeling på tværs blandt andet medvirker til, at I:

  • Sparer tid
  • Undgår fejl og mindsker konflikter
  • Løfter produktivitet og effektivitet
  • Skaber innovation og udvikling
  • Skaber hurtigere og bedre resultater
  • Øger medarbejdertrivsel og arbejdsglæde


Så giver det jo ret god mening at prioritere, ikke?

Viden viser sig at være den vigtigste konkurrenceparamenter i moderne virksomheder, så det koster, hvis I ikke får gjort nok ved det.

Så nogen skal stoppe med at vente og i stedet tage initiativ!

Det kunne fx være dig.

Dig der går forrest og sætter gang i et videndelingstiltag, der gør en forskel.

Det kan være noget så simpelt, som at lave frokostkort, der skaber uformel videndeling i kantinen:

Det behøver altså slet ikke blive et stort ”corporate” projekt.

Små tiltag batter på bundlinjen, og er samtidigt sjovt 🙂

Du finder flere ideer til tiltag + alle de værktøjer, du skal bruge i min nye bog Videndeling, der virker, som står til 159,95 hos Saxo netop nu.

I bogen har jeg kombineret forskning i effektiv videndeling med mere end 10 års afprøvede metoder fra virkeligheden, fx fra Region Midt, Team Danmark, Finansforbundet, ATP og mange flere.

Klik her for at købe bogen

God fornøjelse!




Udskriv indlægget eller gem som PDF
Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0
Susie Lynge
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er direktør og netværksekspert i Netværks Akademiet. Hun er underviser og erhvervscoach og har trænet over 15.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking.

1Kommentar
  • Susie Lynge
    Jens Julsø
    h, Svar

    Hej Sussie
    Hvor er jeg dog enig i dit indlæg om vidensdeling er guld, men også at det ikke skal være et stort projekt.
    En ting jeg har oplevet i mine mange jobs, som du måske også har observeret;
    Jo højere fagligt akademisk niveau i organisationen – des mindre vilje til vidensdeling.
    Jeg tror i høj grad akademikere er blevet så bange for at fejle offentligt i vores “syge” nulfejlskultur.
    Er du enig ?
    God USA tur👍😊.

Send en kommentar