7 tekniske udfordringer for admins af LinkedIn Sider (og tilhørende løsninger)

7 tekniske udfordringer for admins af LinkedIn Sider (og tilhørende løsninger)

 

Som administrator af en virksomhedsside på LinkedIn, har du garanteret oplevet nogle af disse udfordringer med teknikken på LinkedIn.

Jeg har samlet en bunke spørgsmål, som jeg har fået fra LinkedIn admins (flere af dem har jeg hørt mange gange) og her får du mine svar på 7 af de store + 4 som der desværre ikke er en løsning på, men læs dem alligevel og spar dig selv for yderligere frustration 🙂

 

Udfordring #1

Jeg oplever problemer med at rette “beskrivelsen” på en LinkedIn Virksomhedsside.

Når jeg redigerer siden, så kan jeg skrive en ny beskrivelsestekst og gemme, men ændringen slår ikke igennem, når jeg efterfølgende går ind og kigger på virksomhedssiden.

Har du hørt om lignende problemer før?

Løsningen:

Ja, jeg kender problemet, og det bunder i et lidt ulogisk ordvalg fra LinkedIns side. Problemet skyldes, at du redigerer teksten til et sprog og ser selv et andet.

Sørg for at indstille din beskrivelse på både dansk, engelsk og evt. andre relevante sprog under “Optimize your Company Name and Description for”.

Sprog

Din beskrivelse er nok identisk på både dansk og engelsk og du retter i den ene, men ser den anden (og derfor ingen ændring).

 

Udfordring #2

Når jeg liker/kommenterer på min virksomheds opslag, gør jeg det på vegne af virksomheden. Hvordan kommenterer jeg personligt på et opslag?

Løsningen:

Du kan ikke kommenterer personligt inde på virksomhedssiden fra din computer, men du kan gøre det fra din mobil app. Frem med smartphonen, hent LinkedIns app (hvis du ikke allerede har den) og besøg virksomhedssiden her. Når du liker/kommenterer gør du det personligt. Man kan nemlig ikke styre sin virksomhedsside fra appen (endnu).

 

Udfordring #3

Hvad betyder engagement-%?

Løsningen (den nørdede):

Engagementsraten, som den også kaldes er et tal for, hvor mange likes, kommentarer, delinger og klik et opslag har fået, set i forhold til hvor mange gange det er blevet vist. Du ser det under hvert enkelt statusopdatering samt under Analytics-fanen.

Er du til det nørdede læs videre ellers spring bare til næste udfordring 🙂

Eksempel:

Statusopdatering 1 er blevet vist 2.000 gange (impressions) og har fået 25 klik og 10 interaktioner (samlet betegnelse for likes, kommentarer og delinger)

Statusopdatering 1: (25+10)/2000 = 0,0175 = 1,75% engagementsrate

Med den måde LinkedIn regner engagement synes jeg tallet bliver ret ubrueligt til at evaluere ens indsats. For fra den samme virksomhedsside som lavede ovenstående statusopdatering, kunne en anden statusopdatering have været vist 10.000 gange og have fået 100 klik og 40 interaktioner.

Statusopdatering 2: (100+40)/10000 = 0,0140 = 1,40% engagementsrate

Altså en lavere engagementsrate end før. Skal vi ikke blive enige om, at det er sjovere at have skrevet statusopdatering nr. 2?

Jeg foretrækker at holde engagement op i mod antallet af følgere. Så hvis vi siger at ovenstående virksomhed har 1000 følgere, så ser den nye udregning sådan ud:

Statusopdatering 1: (25+10)/1000 = 0,035 = 3,5% engagementsrate

Statusopdatering 2: (100+40)/1000 = 0,14 = 14,0% engagementsrate

Denne beregning udnævner (retfærdigt) statusopdatering 2 til sikker vinder 🙂

 

Udfordring #4

Hvordan får jeg lavet et logo i et format, der kan bruges til vores LinkedIn virksomhedsside?

Løsningen:

Få din grafiker til at lave logoet i PNG, JPEG, eller GIF-format (PNG bliver ofte bedst) i størrelsen 300 x 300 pixels.

Har du ikke den luksus af en grafiker ved hånden, så prøv at google online image converter.

 

Udfordring #5

Jeg har netop oprettet en virksomhedsside, men er det muligt at invitere personer til denne virksomhedsside, ligesom man kan til ens personlige profil?

Løsningen:

Det er ikke direkte muligt, nej. Men du kan gøre dit netværk opmærksom på din Virksomhedsside ved at dele den i en statusopdatering, i en mail eller noget andet.

Kopier blot virksomhedssidens URL eller brug dele-knappen øverst til højre for at dele på sociale medier.

share

Husk at gøre det klart hvorfor folk skal følge den!

At du har lavet den, og at den er ny er ikke godkendt – Hvad får de ud af det? 🙂

 

Udfordring #6

Der er en gammel statusopdatering, som bliver ved med at stå øverst på vores Virksomhedsside på Linkedin. Hvorfor?

Løsningen:

Du (eller en af dine kollegaer) har på et tidspunkt valgt at “pinne” den til toppen af siden.

Alt du skal gøre er at unpinne den, så falder den ned på sin plads igen.

unpin

 

Udfordring #7

Må jeg som rekrutteringsvirksomhed poste vores jobs på forskellige grupper, der er relevante for vores fag?

Løsning:

Du kan ikke poste et job i en gruppe som virksomhed – kun som person (se Udfordring #8). Men som person kan det ofte være en rigtig god idé!

Om du må er dog helt op til ejeren af gruppen, men det vil de fleste se, som en stor værdi – Hvis det er relevant!

 

Få ro i sjælen og stop med at lede:

Her er 4 udfordringer, du sikkert også står med, som der bare ikke er en løsning på pt.

 

Udfordring #8

Er det muligt at kommentere, som den virksomhed man er administrator for, i en gruppe, man er medlem af?

Løsningen (eller mangel på samme):

Nej.

 

Udfordring #9

Som administrator for en virksomhedsside, hvordan følger man så, som virksomhed, andre? (mennesker, virksomheder osv. )?

Løsningen (eller mangel på samme):

Det kan man ikke.

 

Udfordring #10

Hvordan kan jeg se, hvem de nye følgere på Virksomhedssiden er?

Løsningen (eller mangel på samme):

Det kan du ikke.

Har du et meget begrænset antal følgere, kan du måske holde overblikket eller lave en liste manuelt, men det kan du ikke ret længe.

 

Udfordring #11

Kan man rette i et opslag man har lavet?

Løsningen (eller mangel på samme):

Nej. Kopier, slet, sæt ind, lav rettelser og send igen.

 

Udfordring #12?

Sidder du, som admin på en LinkedIn virksomhedsside, med en teknisk udfordring, så læg en kommentar, så kommer jeg med løsningen – hvis den findes 🙂

Morten Vium
Morten Vium
mv@netvaerksakademiet.dk

Morten Vium er tilknyttet Netværks Akademiet. Han er underviser og har 8 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.