Tør du prioritere dine kontakter?

Tør du prioritere dine kontakter?

 

Kender du det, at tiden bare ikke helt slår til, når det kommer til dét med at netværke?

Bare tanken om flere møder og flere nye kontakter, der skal udvikles og plejes kan næsten tage pusten fra dig. Din to do-liste er i forvejen fyldt med opgaver, deadlines og hasteting.

For noget tid siden havde jeg et møde med en i mit netværk. Hun spurgte mig ret direkte ”Hvordan f* kan du nå at ses med alle de mennesker, og samtidig nå alt det andet, du også skal arbejdsmæssigt?”

Mit svar var ærligt: ”Jamen det kan jeg da heller ikke”.

Jeg har en del i mit netværk, jeg gerne vil pleje og udvikle relationen til, og jeg bliver også løbende kontaktet af mennesker, der gerne vil mødes og drikke kaffe. Det er alt fra iværksættere, konsulenter, ledere, jobsøgende, specialestuderende eller ansatte i forskellige jobs.

De er alle optaget – som jeg – af mulighederne i netværk og videndeling. Alle dygtige og interessante mennesker, som vil kunne være spændende at netværke med.

Det er bare ikke muligt at netværke med dem alle – uanset hvor meget jeg gerne ville.

Timerne i døgnet slår ikke til. Derfor må jeg prioritere min netværksindsats.

 

Lav et personligt netværksbudget

Lav dit eget personlige netværksbudget for, hvor mange netværksting du kan overskue inden for fx den næste uge eller den næste måned. Budgettet skal tage hensyn til både mængden af arbejdsopgaver og til din personlige energi.

Hvis du har en meget travl arbejdsperiode, så må du skrue lidt ned for netværksblusset, og så kan du skrue lidt op i andre perioder. Budgettet skal også tage hensyn til om du helst i perioden vil pleje dit netværk eller udvide dit netværk.

Hvis ikke du gør det, risikerer du at gå ned med ”mentalt netværksstress”.

Øv dig derfor i at prioritere din netværkstid.

Jeg har lavet et skema du kan arbejde med: Download din skabelon til netværksbudget

 

Prioritér dine kontakter

Det kan være en idé at tænke i A-, B- og C-kontakter i forhold til dit netværksbudget.

Dette er den ubehagelige del, som kan føles som om, du rangordner mennesker…

Men det er ikke det, du gør her. Det handler om at få mest muligt ud af den begrænsede tid du har til rådighed. Det kræver (som med alle andre opgaver) prioritering.

Og ja selvfølgelig er der nogen gange, hvor du taber helt fantastiske muligheder ved at takke nej til nogen eller noget. Men sådan er det med netværk. Du kan ikke det hele.

Derfor vil en kategorisering af dine kontakter være en stor hjælp.

Husk at tænke i diversitet, da det er en stor fordel at have mange forskellige netværkskontakter.

Tænk fx over at fremtidens talenter og de mest innovative, nytænkende ofte findes blandt studerende, og at den jobsøgende pludselig sidder i en tung stilling eller har masser af værdifuld erfaring eller andet at byde ind med.

Det handler altså ikke kun om at netværke med dem med den mest spændende karriere eller det fedeste firma, men om at tage bevidste valg.

Når du prioriterer din kontakter, kan du bl.a. tænke i:

  • Hvem der giver dig energi at mødes med?
  • Hvor oplever du, at I giver hinanden noget gensidigt og at kontakten er betydningsfuld for begge parter?
  • Hvor oplever du at være glad og inspireret efter et møde eller en telefonsnak?
  • Hvem får dig til at tænke anderledes, skubber til dig og tilfører dig noget både fagligt og personligt?
  • For hvem oplever du selv at gøre en forskel den anden vej?

Der hvor det virkelig rykker, og hvor du kan opleve, at I er en slags ”professionelle venner”. Dette er dine A kontakter, som skal prioriteres løbende, have tid og plejes.

Så er der dine B kontakter. Her oplever du også jeres kontakt skaber værdi, men det kan være lidt mere varierende. Derfor beslutter du måske kun at have kontakt med dem nogle gange om året og plejer dem lidt mindre end A kontakterne.

Dine C kontakter er typisk helt nye kontakter eller kontakter, der er langt mere perifere. Mennesker du ikke rigtig kender meget til. Møder med C kontakter er typisk gode at fokusere på at have mange af, hvis du vil udvikle og udvide dit netværk.

 

Hvad sker der, hvis man fravælger nogen?

Det, der sker, når du prioriterer din netværkstid og indsats og din kontakter, er, at din indsats bliver mere fokuseret og værdien af netværket naturligt bliver større, fordi du har gjort dig nogle overvejelser om, hvad I kan bidrage til hinandens liv med og begynder at skrue op for det fokus og aktivitet både den ene og den anden vej.

Hvis du takker nej til et møde, så kan der også ske det (som ofte sker for mig), at du bliver ramt af akut dårlig samvittighed, fordi du jo egentlig gerne ville, hvis der var timer nok, og fordi du gerne vil have alle skal synes godt om dig.

Den dårlig samvittighed skal der arbejdes med, da den er en træls energisluger. Øv dig i at takke nej på en god måde og lev med, hvis du fejler. Du er kun et menneske.

 

Hvordan siger man nej?

Det handler om at gøre det på en ”ordentlig” måde. Det kan du ved at være ærlig om, at du gerne ville, men ikke har tiden i øjeblikket.

Du kan gøre dig umage med at sige det, så folk ikke føler sig forkerte ved at have henvendt sig eller trådt på, ved at du takker nej – og så kan du ikke gøre mere.

Du kan aldrig styre, hvad folk siger om dig, men du kan gøre dig umage, så de respekterer dig.

Jeg øver mig selv og synes det er svært, men jeg oplever, at folk viser respekt for, at jeg prioriterer tiden.

 

Tag det første skridt

Sæt dig med en kop kaffe og udfyld netværksbudgettet (som du kan hente her), så det passer til dig og dine ønsker og behov.

Så er du klar til at blive mere bevidst om, hvordan du bruger din netværkstid

 

Susie Lynge
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er direktør og netværksekspert i Netværks Akademiet. Hun har trænet over 30.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking og videndeling.