Guide til krisenetværk – Tør du netværke, når livet kradser og gør ondt?

Guide til krisenetværk – Tør du netværke, når livet kradser og gør ondt?

 

Når vi mennesker rammes af en livskrise og livet er allersværest, så kan netværk som metode noget helt særligt.

Det er et faktum, at vi sammen er stærkere, og at der netop i netværk er utrolig meget styrke, støtte, udvikling og heling at hente. Det kræver bare, at vi tør åbne op og bruge hinanden i de svære stunder, som livet også kan byde på.

Jeg læste for noget tid siden bogen ”Min cancerklan – Ét bryst, to år og syv uundværlige venner” af Rikke Kristine Nissen som også holder foredrag om emnet.

Det er en stærk historie.

Der rørte mig og inspirerede mig.

Rikkes historie om at blive ramt af kræft er jo desværre ikke enestående. Det gør rigtigt mange hvert år. MEN den måde, hun tackler denne livskrise på – det at hun helt konkret danner et formelt netværk omkring sig –  hendes ”cancer klan”, som træder ind, hjælper, støtter og løfter hende gennem krisen. Det er VIRKELIGT ENESTÅENDE.

Rikke er en powerful kvinde inden denne livskrise rammer – men hendes mod til at række ud efter hjælp, gør hende kun endnu stærkere.

Jeg håber, mange vil læse hendes fortælling og lade sig inspirere til at tænke i netværk – også når livet tager en uventet drejning.

Vi har ikke normalt for vane at samles i netværk og række ud efter hinanden, når livet er sværest. Og vi har slet ikke for vane at gå så metodisk til værks, som Rikke har gjort.

Det er en skam.

Strukturen, tydeligheden og rammen i formelle netværk kan nemlig noget – både forretningsmæssigt, men i høj grad også, når vi rammes af livet på den hårde måde.

Netværksmetoden passer godt til ressourcestærke mennesker, der blot for en periode vakler i livet. Men det kræver man finder modet til at række ud og spørge om hjælp, at man er åben og ærlig, og at man har en konkret køreplan at gå ud fra.

Herunder får du en guide til, hvordan du skaber et krisenetværk – for dig selv eller en du kender.

 

Eksempel på et krisenetværk

”Krisenetværk sat på formel” er en konkret og praktisk guide (klik for at rulle direkte til guiden) til at hjælpe mennesker med at danne et netværk omkring sig, som kan hjælpe, støtte og løfte i en svær periode af livet.

Det kan være livskriser som f.eks. sygdom eller en svær skilsmisse, et dødsfald, en fyring eller andet, hvor man mister fodfæste i livet for en stund og har brug for hjælp til at komme videre.

For nylig hjalp jeg en ung kvinde, Ida, som er i midten af 30’erne, med at etablere et krisenetværk i forbindelse med en livskrise i form af en pludselig skilsmisse.

Ida er almindeligvis super stærk, ressourcefyldt og har et stort overskud, men hun står lige nu alene med at få et familieliv til at fungere med tre helt små børn (på 7 mdr, 2 år og 8 år) og alt det praktiske arbejde, der er naturligt følger med. Dertil kommer et krævende lederjob alt imens, hun også er følelsesmæssigt ramt.

Vi designede et konkret krisenetværk til hende, og gav det navnet ”Børneklanen”. Netværket  har særligt haft til opgave at træde til som ekstra hænder i tidsrummet mellem kl. 17.00-19.30.

Da alle har meget at se til, er det blevet delt ud på syv mennesker, og der er lavet en klar plan for, hvad opgaven består i, så der også er stabilitet i det for børnene.

Ida har meget hurtigt oplevet den positive effekt af at have en “Børneklan” omkring sig, og siger selv:

”Metoden har givet mig styrke og handlekraft i en situation, hvor jeg ellers var ramt af følelsesmæssigt kaos og lysten til bare at lægge mig i fosterstilling….

Det er meget svært at bede om hjælp, når man, som jeg, er vant til at være stærk og selv løse tingene. Men det har virkelig gjort en forskel at mærke, jeg ikke er alene og få praktisk hjælp, lige der hvor jeg behøver det allermest”

Allerede under udarbejdelsen af netværket følte hun sig mere rolig. Hun oplevede at få noget retning på tingene midt i en ellers kaosagtig tilstand.

Så snart klanen var samlet og havde committet sig i fællesskab, har hun også oplevet at blive omfavnet af netværkets omsorg og støtte. Det giver hende følelsen af taknemmelighed, styrke og ny energi.

Metoden fjerner selvfølgelig ikke selve krisen eller smerten, sorgen eller usikkerheden, du står midt i, men den giver dig støtte, retning og overskud til at komme igennem krisen på en anden måde, end du kan alene.

 

Krisenetværk sat på formel – Sådan gør du

Metoden her vil hurtigt kunne bringe dig, der er i krise, klarhed over:  

  • Hvad har du mest behov for hjælp til?
  • Hvem kan hjælpe dig?
  • Hvad kan de hjælpe dig med?
  • Hvordan får du sat netværket i gang?

”Krisenetværk sat på formel” indbefatter 9 steps

 

Step 1

Tænk over: Hvad er det allerværste i situationen lige nu. Hvilken hjælp vil kunne gøre den største forskel for dig? Hold ikke noget tilbage, noter det hele og prioritér listen med de 3 vigtigste ting øverst.

 

Step 2

Gør dig klar til at række ud og bede om hjælp i netværket for at komme gennem krisen. Det indbefatter et klart commitment fra din side som lyder: ”Jeg vil være åben. Jeg vil bede direkte om hjælp, og jeg vil tage imod hjælpen”

HUSK – det er en styrke at kunne bede om hjælp, når der er brug for det.

 

Step 3

Definér formålet med dit krisenetværk.

Det kan være formål som f.eks.

  • At få mig og mine familie godt gennem sygdomsforløbet
  • At få en hverdag til at fungere med tre helt små børn efter jeg blevet alene
  • At få en hverdag til at fungere efter tabet af min kone”
  • eller…

Her definerer du også en forventet tidsramme for perioden, du tror, du særligt har brug for netværkets hjælp i – det kan f.eks. være 3 mdr., 6 mdr. eller 1 år.

 

Step 4

Lav en mindmap over: Hvad har jeg konkret behov for hjælp til?

Inddrag listen fra Step 1 og supplér eventuelt, hvis noget mangler.

Beskriv det i i stikord fx:

  • Hente børn i daginstitutioner
  • Hjælp til at finde ud af tekniske ting på computeren
  • Flyttehjælp
  • Hjælp når jeg er særligt ked af det og trænger til opmuntring/støtte
  • Hjælp til indkøb/madlavning
  • Praktiske hænder i ulvetimen kl. 17.00-20.00
  • Hjælp til at få et økonomisk overblik – kan jeg sidde i lejligheden, få råd til en bil, få boligsikring etc.
  • Hjælp til at tage med på hospitalet, tage noter
  • Sætte huset til salg, finde en ejendomsmægler, en advokat m.m.

 

Step 5

Kortlæg dit netværk – tænk både i de tætte og mindre tætte forbindelser:

  • Hvem kan hjælpe mig med hvad?
  • Hvem har de rette kompetencer til de forskellige roller?
  • Hvem har jeg tillid til, og hvor mange “hænder” skal jeg inddrage for, at netværket ikke slides op undervejs i perioden.

Her er det en god ide at inddrage også nogle af de mere perifere relationer. Bare der er tillid og tryghed i relationen.

De kan nemlig vise sig af forskellige årsager at være et mere rigtigt valg, som deltagere til et krisenetværk, end nogle af de helt tætte familierelationer, der måske har meget travlt eller noget andet. Er de selv pressede kan de have sværere ved at fylde behovet ud.

 

Step 6

Definér klare roller og de opgaver, der er behov for bliver varetaget.

Her skal du være helt klar i din fordeling af, hvad du vil uddelegere til hvem.

Deltagerne i krisenetværket skal være helt klar over, hvad deres ”jobbeskrivelse” er. Du kan hjælpe netværket til at hjælpe dig bedst muligt ved at være ærlig.

 

Step 7

Nu skal du spørge de udvalgte direkte om hjælp og få deres accept af at være en del af dit krisenetværk.

Det er en god ide at samle alle de udvalgte, der har takket ja til at være med, til et lille fælles møde.

Her beskriver du, hvad der har fået dig til at række ud efter hjælp, og hvordan du er gået til værks. Det giver en stærk fællesskabsfølelse i netværket, og alle er klar over, at det er alvorligt, og at der er brug for dem.

I kan herefter fordele roller og lave aftaler, der passer jer alle.

Netværket bliver på den måde samskabende og alle deltagere committer sig i fælleskab til at bidrage til, at du kommer bedst muligt gennem krisen. I kan også tale om, hvad I gør, hvis I bliver forhindret, eller i køreplanen glipper.

Det er stærkt at kunne bede om hjælp på denne måde og række ud, og du kan være HELT sikker på, at deltagerne føler sig taknemlige for at få mulighed for at bidrage til dit liv på denne måde.

 

Step 8

Skab transparens. Du kan med fordel oprette en facebookgruppe, hvor det bliver tydeligt, hvem gør hvad, hvornår.

Netværket kan på den måde nemmere selv dække hinanden ind, hvis nogen bliver forhindret i at yde deres bidrag og udføre deres rolle. På den måde skal du, som er ramt af en krise, ikke selv styre og fordele alt, men kan lade netværket løfte det praktiske og koordinerende.

 

Step 9

Slip bekymringen om at være til besvær, eller skulle give noget tilbage. Vis taknemmelighed. Det er nok!

Ingen kan alt

Alle kan noget

Sammen kan vi det hele

Jeg håber, du vil dele guiden i dit netværk – måske kender du en, der kan have glæde af at skabe sit eget krisenetværk.

 

De bedste hilsner

Susie Lynge
Netværksekspert og Partner i Netværks Akademiet

Tlf.: 60 73 53 22
Mail: sl@netvaerksakademiet.dk

Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0
Susie Lynge
sl@netvaerksakademiet.dk

Susie Lynge er partner og stifter af Netværks Akademiet. Derudover er hun underviser og erhvervscoach og har trænet over 10.000 medarbejdere og ledere i strategisk networking.

Ingen kommentarer

Send en kommentar