Sådan laver du en effektiv rebranding-kampagne til 0 kr.

Sådan laver du en effektiv rebranding-kampagne til 0 kr.

 

I gamle dage betalte virksomheder mange penge for at komme ud til deres målgruppe med firmanyheder som fx et navneskift.

Kan du fx huske dengang Orange blev til Telia i 2005?

 

Den kampagne satte sig i vores hoveder, men den har også kostet knaster!

I august annoncerede jeg et nyt navn til min virksomhed og lige siden har alle møder med eksisterende og potentielle kunder startet med: Tillykke med flytningen/udvidelsen/det nye navn.

Med andre ord: Nyheden kom ud. Og det kostede 0 kr.

Læs videre, hvis du vil vide, hvad jeg gjorde (helt konkret).

 

Kampagnens formål og målgruppe

Kampagnen havde primært til formål at gøre nuværende relationer opmærksomme på at min virksomhed skiftede navn og flyttede til København.

Sekundært ville det ikke gøre noget, hvis potentielle kunder uden for min kontaktflade blev opmærksomme på min virksomhed, og hvad jeg tilbyder.

 

Forberedelse af kampagne

Jeg forberedte en række elementer i det skjulte, inden jeg blæste kampagnen i gang:

LinkedIn Virksomhedsside

Min Virksomhedsside på LinkedIn fik nyt navn, ny grafik, ny beskrivelse og ny URL (https://www.linkedin.com/company/viummedia)

Facebook Side

Jeg oprettede en Facebook Side. Den er ikke blandt mine primære kanaler, men den er god at have og giver mig mulighed for at ramme et andet publikum end på LinkedIn. Derudover er den vigtig I forhold til annoncering på Facebook.

Facebook Profil

2 dage inden kampagnestart ”skiftede jeg job” på Facebook, så mine nærmeste relationer blev gjort opmærksom på, at der var ved at ske noget.

LinkedIn Profil

2 dage inden kampagnestart rettede jeg min LinkedIn profil til under radaren (dvs. med netværksopdateringer slået fra). Der blev opdateret summary, tilføjet udgivelser + en række smårettelser. De store ting: headline, foto og nuværende stilling ventede jeg med at ændret, men skrev teksterne i et word-dokument.

Blog

Jeg skrev et blogindlæg om, hvorfor jeg valgte at skifte navn. Jeg skrev det som en LinkedIn Post og gemte det som kladde.

Her er en vigtig takeaway:

Jeg skrev ikke bare, at jeg skiftede navn – jeg skrev hvorfor jeg skiftede navn. Det er vigtig detalje, fordi læseren skal have noget ud af det. Du skal åbne op og give noget. Dine tanker, overvejelser el.lign. Kort sagt alt det, du er bange for at dele 🙂 Det er lige præcis de ting, der virker. Jo mere åben jo bedre.

Email

Jeg forberedte en email, som skulle sendes ud dagen efter og link til blogindlægget.

 

Kampagneforløb

 

Aftenen inden kampagnestart

Jeg udsendte dette Tweet:

Og jeg ændrede headline, foto og nuværende stilling på min LinkedIn profil:

Morten_Vium___Styrker_dine_kunderelationer_gennem_LinkedIn_og_løfter_dit_salg___LinkedIn

 

Kampagnestart:

Udgav blogindlæg på LinkedIn Pulse:

Morten_Vium___Styrker_dine_kunderelationer_gennem_LinkedIn_og_løfter_dit_salg___LinkedIn

 

Tweetede først dette:

Og så dette:

Sendte en statusopdatering ud på LinkedIn fra ViumMedias Side (som jeg likede fra min personlige profil)

Sendte en statusopdatering ud på Facebook fra ViumMedias Side (som jeg delte fra min personlige profil)

(Se her, hvis du gerne vil lave mere effektive statusopdateringer)

Endeligt sendte jeg en email til min liste af ca. 5.000 abonnenter. Den skulle primært sende folk til blogindlægget. Emailen fik emnelinjen: “Jeg skifter navn”. Den fik 52% af listen til at åbne. Klart min højeste åbningsrate i år.

 

Resultater

 

  • 1.600+ besøg til blogindlægget (142 likes og 38 kommentarer)
  • 400+ visninger af min LinkedIn-profil over de første 10 dage efter kampagnestart
  • 197 likes og 16 kommentarer til min nye stilling på LinkedIn
  • Åbningsrate på 52% på emailen.
  • Et hav af positive mails
  • Vigtigst af alt: Skiftet blev omtalt af kunder og potentielle kunder til møder = jeg kunne mærke effekten ude i virkeligheden

 

Resultater opnået fra min lille virksomhed. Og prisen var 0 kr.

Det har selvfølgelig kostet tid. Jeg har brugt 2-3 hele arbejdsdage på at forberede kampagnen og sætte den i søen. Hvis man ikke har samme erfaring med digital markedsføring, tager det selvfølgelig længere tid, og man har måske brug for at hente kompetencer ind udefra.

Men overvej lige, hvor stort potentialet er i din virksomhed, hvis den er bare lidt større end min. Dine medarbejderes netværk er en utrolig stærk kommunikationskanal, og den rammer netop dine vigtigste interessenter.

 

Hvad jeg ville have gjort, hvis min virksomhed havde været større

Hvis min virksomhed havde været større, havde jeg opfordret mine medarbejdere til at tage del i at udbrede budskabet.

Jeg ville stadig som leder have udgivet et blogindlæg om overvejelserne fra min personlige profil. Det skal ikke komme fra et logo!

Jeg ville have sikre mig, at alle i virksomheden kendte til kampagnen og opfordret dem til at holde deres LinkedIn-profiler opdateret.

Endeligt ville jeg have brugt lidt penge på annoncering. Ikke mange. Men super målrettede annoncer til de mest relevante. Jeg ville have sponsoreret en statusopdatering på LinkedIn, som deler mit blogindlæg og målrette den specifikt mod folk med bl.a. de jobtitler, som matcher beslutningstagere i min målgruppe.

Derudover ville jeg køre Facebook-annoncer rettet helt specifikt imod folk på min mailliste, eller som har besøgt mit nye og gamle website inden for de seneste måneder.

 

Kan du bruge denne konkrete case? Lad mig gerne høre hvordan du tænker, du kan bruge mine erfaringer i din egen organisation. Læg en kommentar herunder!

Du må selvfølgelig også meget gerne dele casen her i dit netværk og følge ViumMedia rundt omkring på de nye (og knapt så nye) kanaler 🙂

 

Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0
Morten Vium
morten@viummedia.dk

Morten Vium er partner i Netværks Akademiet. Han er underviser og har 6 års erfaring med rådgivning og træning i at udvikle relationer på LinkedIn.

6 Kommentarer
  • Mogens Them Nielsen
    07:41h, 08 oktober Svar

    Hej Morten – igen et interessant indlæg med budskab fra din hånd. Jeg kan bruge dit indlæg som inspiration og bekræftelse på vores tro på social media som kommunikations kanal. Det som jeg kunne ønske du også beskrev var; “sælger det noget”, de fleste af vores kampagner er jo til for at øge en virksomhedens salg når vi taler mindre og mellemstore virksomheder, det er vist kun de store som har midler til at profilere sig, så fik du nye kunder og indtjening? Fortsat held og lykke med ViumMedia – Morten 😉

    • Morten
      10:43h, 08 oktober Svar

      Hej Mogens.

      Jeg tør godt sige det, som mange i branchen ikke tør sige: Der er (næsten) ingen, der ser en statusopdatering fra en fremmed på sociale medier og så hopper ind og køber noget. I hvert fald ikke, hvis du sælger noget, der er bare en smule kompliceret eller koster mere end et par sko.

      Men sociale medier kan give dig fx abonnenter på dit nyhedsbrev, trafik til din hjemmeside, møder i din kalender, tilmeldinger til dit kundeevent, downloads af dit produktark. Og derefter er der fortsat op til de klassiske kommunikationskanaler at skabe salget.

      Du skal have tegnet kæden fra visning på LinkedIn til underskrevet kontrakt. Det sker ikke i ét ryk 🙂

      Nu handlede dette om rebranding, og branding kan jo godt være lidt fluffy 🙂
      Jeg vurdere, at denne kampagne har været en succes, fordi jeg tror på den præmis, der hedder, at hvis jeg kan overfører den status/goodwill mit gamle navn har til det nye, så starter jeg på et højere tillidsniveau, når jeg taler med kunden, og så er der en større sandsynlighed for, at jeg vinder ordren.

  • søren
    11:09h, 08 oktober Svar

    Fin nok guide for nybegyndere som ikke har hørt om linkedin, og facebook..

    Skal jeg forstå det sådan at du har oprettet et nyt personlig hæftet firma i dit navn,
    Hvor målgruppen er arbejdsløse, og firmaer som ønsker et grundkursus i hvordan man bruger hjemmesiden linkedin.

    Hvor 2000 personer har besøgt hjemmesiden, og tilmelde sig et nyhedsbrev, hvor du sender mails ud til dem hver uge med tilbud om at købe et linkedin kursus.

    Jeg går udfra det et en slags fritidshobby projekt, ved siden af et almindeligt arbejde.

    • Morten
      17:21h, 08 august Svar

      Hej Søren.

      Tak for din vinkel. Det er interessant at få inputs fra en, som ser verden helt anderledes end man selv gør 🙂

      Du har ret i at jeg hjælper virksomheder med at bruge “hjemmesiden” LinkedIn. Men eftersom LinkedIn har rundet 400 mio brugere, svarer det lidt til at hjælpe virksomheder med at navigerer på det Nordamerikanske marked (medgivet: det en lidt vild sammenligning..) 🙂 Det er et nyt sprog, en ny kultur og nogle nye muligheder (og faldgruber), som der skal tages stilling til og arbejdes ind i virksomhedens strategi.

      Det kan man godt leve af, og det har jeg gjort de sidste 4 år. Hjemmeside, sociale medier og nyhedsbrev må ikke undervurderes. Det er mere effektivt end avisannoncer, telefonsælgere og andre traditionelle kanaler.

  • Palle Frøhlich Hansen
    16:37h, 08 oktober Svar

    Hej Morten, det er et virkelig godt blogindlæg, med mange interessante detaljer og resultater.
    Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad din CPA (cost per acquisition) har været?

    • Morten
      18:43h, 08 oktober Svar

      Hej Palle.

      Da det ikke er en leadgenereringskampagne, er det svært at tale om CPA. Jeg har haft 0 costs (udover tid) og 0 acquisitions 🙂

      Som beskrevet har formålet ikke været leads. Det primære formål var rebranding.

Send en kommentar